Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

Author Topic: Machinarium  (Read 1401 times)

Andzo

  • User
  • Posts: 15
    • View Profile
Machinarium
« on: September 08, 2014, 23:04:17 »

Jeden z poprzednich wątków zainspirował mnie do przemyślenia kwestii budowy i eksploatacji maszyn w grze. Z tego co się orientuje to takie tematy nie cieszą się zbytnim poparciem mam nadzieję jednak, że mój pomysł przypadnie do gustu.

Rozpocznę od opisu mechaniki funkcji, tworzenia i eksploatacji takich maszyn by potem przejść do przykładów.

Funkcja:
Maszyny umożliwiałyby wytwarzanie zaawansowanych receptur craftingu a czasem zastępowałyby osoby w wykonywaniu jakichś prostych czynności.

Tworzenie:
Tworzenie maszyny wymagałoby odpowiednich skilli i współpracy wielu osób. Byłyby to osoby odpowiedzialne za odpowiednie rodzaje surowców. Cieśla dodawałby elementy drewniane, ślusarz - metalowe, mag-technik - magiczne, może jeszcze jakiś hodowca zapewniający zwierzęta pociągowe jeśli to by miał być np. jakiś młyn wykorzystujący pracę mułów.

Eksploatacja:
Daną maszynę mogłaby eksploatować tylko postać o wystarczająco rozwiniętych skillach do używania danej maszyny. Byłyby to zupełnie inne skille niż potrzebne do jej wybudowania dlatego maszynami mogłyby się posługiwać tylko odpowiednio rozwinięte społeczności, w których odpowiednio bogaty alchemik bez trudu znajdzie ślusarza do wytworzenia i konserwacji jego super zaawansowanego reaktora alchemicznego. No i oczywiście - maszyny się zużywają - zarówno pod wpływem czasu jak i ich użytkowania dlatego nie wystarczy zatrudnić kogoś do ich zbudowania ale trzeba też go najmować do konserwacji takiej maszyny. Oczywiście różne maszyny zużywałyby się w różnym tempie. Młyn miałby względnie długi okres eksploatacji ale już reaktor alchemiczny wymagałby częstych i kosztownych napraw.

Pod maszynę podpiąłem wszystko co zawiera elementy ruchome bądź precyzyjne.

Przykłady maszyn:
Młyny (napędzane przez wiatr/wodę/zwierzęta) - umożliwiałyby przetwarzanie zboża w mąkę w znacznie bardziej wydajny sposób niż żarna. By go zbudować trzeba by zatrudnić cieślę i budowniczego, którzy by go też naprawiali oraz ewentualnie hodowcę, który dostarczyłby zwierzęta pociągowe oraz by o nie dbał.

Wóz - cieśla buduje/ hodowca zapewnia zwierzęta pociągowe/ ślusarz mógłby ewentalnie zapewnić jakieś elementy metalowe do wydłużenia jego okresu eksploatacji

Zaawansowany reaktor alchemiczny - bardzo skomplikowany projekt wymagałby zarówno wiedzy z zakresu obróbki metalu jak i magii. Umożliwia on kontrolę reakcji na bardzo wysokim poziomie. Miałby jednak niewielką objętość w związku z czym nie opłacałoby się go wykorzystywać do wytwarzania jakichś pospolitych mikstur, zwłaszcza że trzeba by go regularnie konserwować co wymagałoby opłacania personelu oraz dużej ilości surowców. Jego konstrukcją i naprawą zajmowaliby się: ślusarz oraz mag-technik.

Kolektor pyłu - do jego wytworzenia potrzebny by był bardzo doświadczony mag-technik. Doświadczeni alchemicy mogliby za jego pomocą zbierać pył w esencje, której koncentracja (moc) zależy od jakości kolektora oraz umiejętności alchemika. Takie esencje wzmacniałyby w potężny sposób działanie mikstur i zaklęć w związku z czym byłyby niezwykle cenne. Należy zwrócić uwagę, że kolektory pyłu zbierałyby pył z otocznia co miałoby dwie ważne konsekwencje:
- zaklęcia rzucane przez magów/zaklinaczy mogłyby być znacznie osłabione albo i wręcz nie można by było ich używać w danym terenie
- nie dałoby się zbudować nieskończonej ilości kolektorów obok siebie gdyż koncentracja pyłu znajdującego się w okolicy spadłaby do niewielkiego poziomu a w związku z tym - wydajność kolektorów też znacznie by się obniżyła gdyż nawzajem zabierają sobie surowce.

Automat - byłby wykorzystywany w miastach i dużych miastach. Wytwarzaliby go ślusarze i magowie-technicy. Automat taki mógłby posiadać możliwość rozpoznania tylko jednego typu monety (np. złotej lub srebrnej) i nie wydawałby reszty. Zapewniałby tylko jeden typ towaru o niewielkich rozmiarach - jak np. bochenek chleba czy butelka mleka. Choć automat mógłby pracować bez opieki przez 24h na dobę to jednak zaleca się zapewnić mu ciągłą opiekę w postaci strażników NPC. Nikt bowiem nie zagwarantuje, że nie znalazłby się taki, kto nie zechciałby go otworzyć wytrychem lub rozbić pałką i dobrać się do znajdujących się tam towarów. Automat wymagałby regularnej konserwacji nie mówiąc już że niektóre towary mogłyby mieć krótki termin ważności.

Zegar - bardzo doświadczony ślusarz mógłby wytwarzać zegary, które mogłyby być stosowane jako ozdoby lub dodatki do urządzeń służących do craftingu, gdzie odmierzałyby czas i umożliwiały lepszą kontrolę nad procesem. Byłyby to zegary czysto mechaniczne aczkolwiek magowie-technicy mogli by zapewnić jakieś magiczne źródło energii przez co zegar nie wymagałby tak częstego nakręcania ale jego naładowanie mógłby przeprowadzić tylko mag-technik.

Piła do desek - stosunkowo proste urządzenie jednak do wytworzenia wymaga współpracy kilku niedoświadczonych cieśli oraz ślusarza. Umożliwia wytworzenie desek.

Można oczywiście jeszcze dodawać odpowiednio zaawansowane urządzenia wspomagające pracę mieczników/ślusarzy itp. Które poprzez swoją wysoką precyzję bądź magię zwiększałyby jakość końcowego wyrobu lub nawet umożliwiałyby wytworzenie czegoś co jest niemożliwe do wytworzenia normalnymi narzędziami.







Logged

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #1 on: September 09, 2014, 08:49:42 »

Generalnie tworzenie urządzeń wykonujących jakąś pracę za gracza jest dobre i podoba mi się, że chcesz dodać zużywanie się takich urządzeń. Co mi nie pasuje to wymagania do obsługi takich urządzeń - teoretycznie obsługa urządzenia powinna wymagać mniej doświadczenia w danej dziedzinie niż samemu wykonanie tego samego. Do zalet można też dodać pewność zachowania określonego wyniku przy w miarę sprawnym urządzeniu.
Moim zdaniem urządzenia powinny ułatwiać wykonywanie pewnych operacji, ale równocześnie wymagać od gracza pewnej wiedzy z danej dziedziny i poświęcenia czasu na ich obsługę. Najlepiej żeby ograniczyć ich możliwości do wykonywania prostych czynności, które są albo czasochłonne, albo wymagają określonej precyzji, albo też określonej siły - w zależności od dziedziny co innego będzie się najważniejsze.

Co do przykładów to część jest ok, część niezbyt:
- młyn, wóz- to jest ok
- zegar - to zależy od świata oraz klimatu w jakim będzie osadzona gra, a o tym niestety też niewiele wiemy
- automat - zdecydowanie mi nie pasuje - lepiej dać możliwość zatrudniania NPC, którzy będą stali za nas za ladą
- kolektor pyłu - ciężko powiedzieć - jestem raczej na nie, zwłaszcza, że poza nazwą nic nie wiemy o magii - nie znamy nawet ogólnych założeń, poza tym, że nie magia nie ma dawać automatycznej przewagi w grze
- zaawansowany reaktor alchemiczny - o ile podejście, że do wykonania lepszych mikstów jest potrzebny lepszy sprzęt jest dobre to w alchemii jedyne maszyny jakie mogą być to: automatyczny dozownik (gracz określa ile czego chce, a maszyna mu wydziela porcję) oraz automatyczny podgrzewacz (gracz ustala jaka temperatura i jeżeli będą wprowadzone zegary to w lepszych wersjach także przez jaki czas ma być utrzymywana).
Logged

DragonusPL

  • User
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #2 on: September 10, 2014, 19:15:48 »

Dobra, wchodzę z moimi 4 literami. A więc o do mechanizmów chciałbym podać moje pomysły. Nie widzę sprzeciwu, a więc moje sprzęty będą to sprzęty do tortur. Dobra zakładając że tortury będą robić na stałe jakieś rany (Gracz który siedzi za sterem ma płakać jak będą spadały staty).
-Gruszka- Jeżeli chcecie to możecie zobaczyć na wiki.
-Włócznia dźgająca na kołowrotek (bądź też na rękę jeżeli ktoś potrzebuje "pomocnej ręki" w tych sprawach [tak mówię o podcieraniu się])
-Koło na kości itd.
Twórcy tzn. twórcy Eniego napewno będą chcieli wprowadzić ksiązki tzn. będziemy mogli pisać (Jej jeszcze pewnie wprowadzą duże podatki i poczujemy się jak za komuny...)
A więc żeby nie pisać 6mln razy tego samego to możę drukarkę ?
Jeszcze stawiam że Eni Industries bedą chcieli wprowadzić łóżka, a więc dla takiego tkacza żeby nie tkał 24/7 ( Z przerwami na szkołę odchody do reklamówki, a picie i żarcie w szafie) jakieś urządzenie do tkania.
Dla kowala automatyczny podajnik węgla do kuźni jak się będzie kończyć.
A więc mówiąc ogólnikowo każda profesja może mieć jakieś "automatyczne" rozwiązanie.
Logged

Kahetabi

  • User
  • Posts: 147
    • View Profile
    • Twitter
Re: Machinarium
« Reply #3 on: September 11, 2014, 21:49:13 »

Nie możemy za bardzo zapędzać się w automatykę, załóżmy chociaż że będą tylko układy otwarte. To, jakie urządzenia w grze będą istniały, już chyba tylko zależy od wizji twórców.
Logged

Pan_Lemur

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 1292
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #4 on: September 11, 2014, 22:22:10 »

Ad I gruszka jako narzędzie tortur nie działa. Ad II wśredniowieczy znano już niektóre "automaty" o których mówicie. Wiatraki napędzały nie tylko żarna we młynie. Kuźnie, kamieniłomy, kopalnie... Automaty na monety to zło bo to robota zegarmistrzowska na najwyższym poziome. Zegary są zbędne, chociaż zegary wodne znali już grecy.
Logged
Zawsze powtarzam że nóż między żebrami rozwiązuje wszystkie problemy...

Andzo

  • User
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #5 on: September 13, 2014, 10:38:38 »

Myślę, że nie ma się co zasłaniać tym, że nie wiemy co dokładnie planują twórcy. Takie dyskusje mają raczej inspirować twórców do implementowania konkretnych rozwiązań oraz dawać im sygnał co ludziom się podoba a co nie. Choć ostatecznie to i tak coś co może się ludziom nie spodobać na forum może się stać hitem jeśli zostanie wprowadzone.

Co do automatu to rzeczywiście dobrym zastępstwem wydaje się być zatrudnienie NPC. W mojej propozycji jednak automat nie wymaga jakichś szczególnie zaawansowanych technologii gdyż rolę uzupełniającą spełnia tu magia.

W przypadku zegara to w tym przypadku myślałem o czymś w rodzaju dodatku niż jakimś niezbędnym przedmiocie. Przecież nie wszystko co robią ludzie jest im do czegoś bardzo potrzebne. Czasem powieszą sobie obraz na ścianie bo im się po prostu podoba. A gra ma się właśnie podobać ludziom, którzy w nią grają.

Mój generalny zamysł z maszynami był taki, że one ułatwiają pracę lub umożliwiają wytworzenie bardziej skomplikowanych rzeczy ale do ich wytworzenia/utrzymania trzeba z reguły kooperacji z innymi graczami przez co wspierałyby założenie, iż gra nie ma być masowym singleplayerem.
Logged

Dagrog

  • User
  • Posts: 83
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #6 on: September 27, 2014, 00:07:35 »

Mi ogólnie maszyny się podobają (właściwie parowe), np. pociągi (kiedyś w przyszłości)... wynalazki będą się pojawiać wokół nas nawet nie będziemy myśleć że to coś złego, począwszy od taczek, wozów, siodeł, miechów kowalskich, młotów parowych, młynów i innych mniej lub bardziej rozwiniętych i rozwijanych technologii, każde będą do czegoś potrzebne i nam pomagać, podejdźmy do tego nie jak do chińszczyzny growej, tylko do realnego świata który nas otacza, ale bez prądu
Logged

Pan_Lemur

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 1292
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #7 on: September 27, 2014, 20:33:09 »

eee ta gra nie ma być o steam-punku więc sory ale pociągi odpadają... właściwie to silnik parowy odpada... a reszta... Hmmm pozostawmy wiatraki i koła wodne to powinno wystarczyć.
Logged
Zawsze powtarzam że nóż między żebrami rozwiązuje wszystkie problemy...

Dagrog

  • User
  • Posts: 83
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #8 on: September 28, 2014, 03:06:40 »

obyś kiedyś sam tego nie zechciał, ja mówię że to przyszłość, kto wie co będzie :) Mi podoba się EWOLUCJA!!! od kamienia do pary!!! nawet jak by to miało trwać 5 czy 10 lat EWOLUCJA I SURVIAL. A może zacznijmy od bakterii jak w spore ;P
Logged

mrksiedzu

  • User
  • Posts: 254
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #9 on: September 28, 2014, 08:46:43 »

obyś kiedyś sam tego nie zechciał, ja mówię że to przyszłość, kto wie co będzie :) Mi podoba się EWOLUCJA!!! od kamienia do pary!!! nawet jak by to miało trwać 5 czy 10 lat EWOLUCJA I SURVIAL. A może zacznijmy od bakterii jak w spore ;P

Jeżeli nawet będzie rozwój techniczny świata, to z pewnością będzie on w małej(względem twojej wizji) skali. Z tego co nam wiadomo, to Enidust ma być czymś w stylu połączenie starożytności/wczesnego średniowiecza z fantastyką. W takim układzie może istnieć tylko pięć(no chyba, że coś przeoczyłem) sił napędowych: wiatr, prądy wodne(np. rzeki), siła ludzkich mięśni, siła zwierząt i prawdopodobnie magia. I to właśnie na nich powinna opierać się cała inżynieria.
« Last Edit: September 28, 2014, 08:49:02 by mrksiedzu »
Logged

IAmBoskiM

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 396
    • View Profile
Re: Machinarium
« Reply #10 on: September 28, 2014, 19:15:34 »

@Dagrog Pociągów raczej nie będzie. Z tego co wiem to gra ma być obsadzona w średniowieczu, a w tym czasie takich maszyn nie było.
@Topic Takie maszyny jak wóz, młyn itp... jak najbardziej tak. Ogólnie wszystkie maszyny średniowieczne.
Machiny oblężnicze takie jak np. nam chyba wszystkim znana katapulta to jak dla mnie rzecz oczywista.
Co do automatów nie jestem zbytnio przekonany. Lepsze już będzie wynajmowanie NPC.
Logged