Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

Author Topic: Uszkodzone przedmioty  (Read 930 times)

Pan_Lemur

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 1292
    • View Profile
Uszkodzone przedmioty
« on: March 10, 2014, 00:26:04 »

W  przeciwieństwie do wielu MMO  zakładamy że przedmioty mają swoją wytrzymałość i mogą się zniszczyć. nie było by problemu gdybyśmy na tym założeniu poprzestali. wystarczyło by żeby można było je naprawić u dowolnego npc.

Jednak zakładamy realizm więc nie tego możemy potraktować tak po macoszemu.

Po pierwsze wytrzymałość przedmiotu zależna była by od materiałów i jakości wykonania oraz od tego czy o nią "dbamy"

O ile jakość i materiał nie sprawi nam problemów bo jest zupełnie logiczne co  to oznacza, o tyle "dbanie" może mieć różne znaczenia.
Więc trochę rozjaśnijmy sytuację.
Po pierwsze Fakt użytkowania. Siekiera drwalska to nie siekiera ciesielska o ile obie mają niemalże taką samą funkcjonalność o tyle nie powinny być używane w ten sam sposób.
obie możemy wykorzystać do rąbania drewna i do wbijania gwoździ. ale jest zdecydowana różnica miedzy ich przystosowaniem.
Siekiera drwala ma dłuższy grubszy trzonek a głowica jest cięższa i szersza jednak dość łatwo wybić klin wbijając nią gwoździe czy kliny.
siekiera ciesielska jest przeznaczona do obróbki drewna. ma cieńszy i krótszy trzonek jednak głowica jest przystosowana do używania jak młotka choć ostrze jest delikatniejsze. próbując zrąbać drzewo łatwo złamać trzonek lub wykrzywić ostrze.

Więc jeżeli będziemy używać przedmiotów w zły sposób powinno dawać to procentową szansę na uszkodzenie nie związane z zużyciem (na przykład złamany trzonek) jak i poważne zużycie.

Drugim aspektem "dbania" jest sprawdzanie stanu i czynności konserwacyjne. w tym wypadku powinniśmy wprowadzić mini grę w której dokonujemy oględzin narzędzia, przeciągając po nim kursorem a nasza postać mówiła by czy coś jest nie tak. załóżmy że zrobiliśmy minigierkę i stwierdzony został fakt że znaleziono drobne plamki rdzy szczerby w ostrzu. Rdze możemy usunąć specjalnymi środkami, szczerby wyostrzyć a po wszystkim natłuścić głowicę i trzonek.
Każde naprawialne uszkodzenie powinno stawać się poważniejsze i zwiększać prędkość utraty wytrzymałości do momentu gdy się go nie pozbędziemy. im poważniejsze uszkodzenie tym poważniejsza utrata wytrzymałości.

A teraz sprawa trzonka tu należało by wprowadzić fakt że przedmioty są rozbieralne. dla doświadczonego drwala wymiana trzonka to niezbyt duży problem. więc tu rodzi się problem taki że poszczególne części narzędzia musiały by mieć własne punkty wytrzymałości. Kolejnym problemem są bardziej złożone przedmioty takie jak zbroje. w takim wypadku trzeba zadecydować czy zrobimy więcej "pasków wytrzymałości" czy wprowadzimy akcydentalne uszkodzenia niektórych części.

Osobiście wolałbym akcydentalne uszkodzenia. im mniej wytrzymałości tym większe prawdopodobieństwo zniszczenia niektórych części przedmiotu, na przykład złamanie trzonka. jest to logiczne i nie wprowadza zamętu.

A więc dochodzimy do momentu w którym omówimy same zniszczone przedmioty. w tym wypadku podział na części jest kolejnym praktycznym rozwiązaniem. pozwalał by on na wybranie części które są do użytku i dołożenia do nich nowych.

i znowu posłużę się siekierką znajdujemy w lesie pordzewiałą i ze złamanym trzonkiem ale lepszą od naszej. w takim wypadku zamiast wracać do miasta i sprzedawać ja npc jako śmiecie albo oddawać do naprawy jakiemuś kowalowi, wyjmujemy trzonek głowicę czyścimy i osadzamy na zapasowym trzonku. Dodaje to realizmu i pewnego ulotnego smaczku grze. jest to chyba dość przyjemna wizja? stara zbroja? nie zbyt przerdzewiała ale nie ma skórzanych pasów? żaden problem...
dodatkowo takie elementy jak złamany trzonek czy głownia miecza powinny zostać sklasyfikowane nie jako "śmieć" ale jako materiał bo wciąż można coś z tego zrobić. Trzonek spalić czy użyć jako obucha, a głownie przetopić.

a więc co z naprawą która wykracza poza możliwości "dbania"? powinna być zależna od typu uszkodzenia przedmiotu.
po pierwsze dwie klasyfikacje Przedmiot zużyty a zniszczony.
zużyty to taki który nie nadaje się do użytku ale da się naprawić
zniszczony to taki który został z powrotem materiałem.

zużytą siekierę zanosimy kowalowi który ja naprawia. trzonek wymienia w głowicy wyklepuje szczerby.

zużyty zanosimy po prostu do osoby która potrafi tworzyć dane przedmioty. nie wprowadzał bym tu żądnej umiejętności "naprawa" bo wychodzę z założenia że jeżeli potrafisz zrobić siekierę to potrafisz ja naprawić.
Logged
Zawsze powtarzam że nóż między żebrami rozwiązuje wszystkie problemy...

Natanael

  • User
  • Posts: 135
    • View Profile
Odp: Uszkodzone przedmioty
« Reply #1 on: March 10, 2014, 08:30:10 »

Wszystko ładnie i pięknie, ale jak dla mnie zbyt drobiazgowo, wystarczy iż przedmioty będą miały swoją wytrzymałość.
Ja to widzę tak: Przedmiot ma jakąś wartość wytrzymałości, jeśli ta wartość spada do jakiegoś punktu,
powiedzmy zostaje mu więcej niż 15% to możemy za pomocą prostych narzędzi, materiałów sami ten przedmiot naprawić,
jeśli spada poniżej tej wartości to wymagana jest pomoc kogoś kto się zna na tego rodzaju przedmiocie.
Natomiast jeśli  spadnie np do poziomu 5% to już taki przedmiot nadaje się tylko np do przetopienia.
No i każda naprawa powinna zmniejszać całkowitą wytrzymałość przedmiotu.
Logged

Pan_Lemur

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 1292
    • View Profile
Odp: Uszkodzone przedmioty
« Reply #2 on: March 10, 2014, 11:01:07 »

mi po prostu szkoda tej siekiery :D

a tradycyjne systemy takie jak wymieniłeś zawsze mnie trochę irytowały... już ni pamiętam gdzie, bodajże jakiś symulator rolniczy, ale znalazłem Zepsuty szpadel- szpadel ze łamaną rączką a psia krew miałem rączkę od szpadla i nic nie mogłem z tym zrobić bo nie. więc to jest próba sprawienia żeby było to logiczniejsze. jak mi pęknie rączka w szpadlu to po prostu wkładam nową.
Logged
Zawsze powtarzam że nóż między żebrami rozwiązuje wszystkie problemy...

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Uszkodzone przedmioty
« Reply #3 on: March 10, 2014, 11:47:51 »

Rozwiązanie z osobną wytrzymałością dla każdego elementu przedmiotu jest super - nawet mogłoby się sprawdzić, ale tylko w przypadku przedmiotów składających się maksymalnie z kilku elementów, przy ich większej liczbie mało realne, ponieważ wprowadzenie go wymusiłoby wykonywanie obliczeń o uszkodzeniu dla każdej części osobno. Skoro w walce Twórcy chcą dać strefy obrażeń (zamiast punktów) gracza to wydaje mi się, że w przedmiotach też tego nie daliby. O ile w przypadku siekiery byłoby super (2 części) o tylko w przypadku kolczugi już niezbyt (tysiące oczek).

A może coś takiego:
Każdy przedmiot ma tylko jedną wytrzymałość i w wraz z mniejszą wytrzymałością maleje jego skuteczność. W przypadku przedmiotów składających się z kilku części gracz ma możliwość rozmontowania go o ile posiada odpowiednie umiejętności oraz narzędzia. Podobnie może z części zmontować ten przedmiot ponownie. Im wyższy poziom wymaganej(ych) umiejętności tym mniejsza szansa na dodatkowe uszkodzenie podczas demontażu/montażu.
Przykład siekiery:
gracz znalazł siekierę ze średnią wytrzymałością, więc postanawia ją zdemontować i otrzymał trzonek i ostrze - teraz może użyć nowego trzonka żeby nałożyć ostrze i otrzymać znowu siekierę

Inna kwestia to sprawa o ile naprawa "w polu" może podnieść wytrzymałość przedmiotu i w jakim zakresie wytrzymałości powinna być możliwa np naprawa zbroi płytowej z lekkim wgnieceniem i jego usunięcie powinno być możliwe tylko przez mającego sprzęt i umiejętności płatnerza. Proponowałbym, żeby gracze "w polu" mogli naprawiać sprzęt w przedziale 30-70% wytrzymałości - oczywiście przedział mógłby się zmieniać w zależności od przedmiotu i umiejętności gracza.
Logged

Pan_Lemur

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 1292
    • View Profile
Odp: Uszkodzone przedmioty
« Reply #4 on: March 10, 2014, 12:47:33 »

Akurat z kolczugą to nie ma problemu, masz tylko jeden pasek. im mniej pkt wytrzymałości tym więcej oczek wymieniasz i tyle. Nie ma znaczenia które pękły.

Biorąc pod uwagę że to średniowiecze z starożytnością to nie widzę wielu przedmiotów które miały by więcej niż 2-3 paski.
Logged
Zawsze powtarzam że nóż między żebrami rozwiązuje wszystkie problemy...