Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

Poll

Co myślisz o mechaniźmie wspomagającym formacje?

Jestem za wprowadezeniem mechanizmu w proponowanej lub zbliżonej formie.
Jestem za wprowadezeniem mechanizmu, ale inni niż proponowany.
Jestem przeciw wprowadzeniu jakiegokolwiek mechnizmu.
jest mi to obojętne.

Pages: 1 2 [3]

Author Topic: Formacje/szyki wojskowe  (Read 3667 times)

Rahl

  • User
  • Posts: 694
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #30 on: January 21, 2014, 14:11:42 »

Nie pomyliłem się. Napisałem konkretnie to co chciałem napisać. Taktyk zajmuje się jedną bitwą, jak to napisałeś. Strategię traktuję jako całokształt działań bojowych. Coś jak kampanię.

-Szkoła oficerska. W zasadzie to jest nic. Ta szkoła oficerska została wymyślona przez gracza (Tutaj jestem nim ja) który posiadając doświadczenie bojowe jest w stanie przekazać swą wiedzę innym. Coś takiego nie było by w grze od razu tylko gracze by to sobie wykształcili. Wiedząc czym się kłuje kogo najlepiej stary wiarus jest w stanie wykształcić "młode" pokolenie żołnierzy. Poza tym, analiza wojen i bitew. Liczę na coś takiego. Lubię.
-Co daje ? I tu jest najlepsze. Z reguły to nic. Będziesz miał pewną wiedzę na temat chociażby siły kawalerii, wiesz że nie atakujesz oddziału łuczników wolnym marszem i inne rzeczy. Jak stosować atak z flanki kawalerią (Broń boże na pikinierów) itp.
-Tu też najlepsze. Niczym. Prócz tego że oficer w takowej szkółce mógł mieć różnorakie zajęcia z zakresu prowadzenia oblężeń lub ćwiczeń bojowych w działaniach nocnych. (Czyt: Ma pewną praktykę o ile będą) to jeden i drugi gracz będą mieli takie same moim zdaniem szansę wygrania.

Ta szkoła to nie był jakiś konkretny pomysł więc odpisuję tak może nieco chaotycznie. Tylko jest pewno ale...Gdyby szkoła oficerska czy samouk rzeczywiście dawały jakieś korzyści nawet w realnym życiu...Ale to osobowość człowieka sprawia iż jest wielkim wodzem. Napoleon, oficer artylerii, generał, cesarz i największy geniusz wojskowości.

Szkolenie jest całkiem proste. Żołnierza którego chcemy wyszkolić raczej zwykłym plebem nie jest, a raczej zawodowcem. Zawodowcom się płaci. Żołnierz wykonuje rozkaz i dostaje żołd, nie wykonuje to stryczek za zdradę lub wypad z wojska.


Przewaga ta jest prosta do obliczenia. O ile w pierwszym przykładzie ta zbieranina jak zakład to trochę ludzi którzy przez kilka tygodni bawią się w wojsko, czyli nie mają doświadczenia bojowego o tyle ci drudzy umieją walczyć, wiedzą jak machać mieczem i nie spanikuję w obliczu jakiegoś natarcia. Więc jeżeli doszło by między nimi do walki, to nawet mimo wąwozu drugi oddział miałby przewagę.


Ps: Argumenty trochę kulawe mi się wydają, ale ta szkółka to nie był jakiś specjalny i konkretny pomysł :)
Logged

Krzyzew

  • User
  • Posts: 15
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #31 on: January 23, 2014, 01:22:05 »

Nadal uważam że za dużo tutaj zbędnych rzeczy. Gracz w grze nie ucieknie z pola walki, bo nie spanikuje. Chyba że z powodu strachu przed utratą ekwipunku.
1.) Może łatwiej utworzyć coś na zasadzie uczenia innych graczy i nie ważne czego, nie ważne gdzie. Uczeń zyskuje wtedy cześć skilla od nauczyciela(jakieś podstawy).
2.) Bez sensu, skoro coś nic nie daje to po co to robić? Pogadać o tym że dwu-ręczniak jest lepszy do walki z pikinierem można normalnie na jakimś czacie.
3.) Też bez sensu, Najlepsza opcja moim zdaniem, to taka że oficer daje buffa i potrafi podświetlić pod nami pode w kształcie formacji. Im lepszy skill oficera, tym większy buff i może więcej formacji, albo więcej osób w oddziale.

Rahl nie uda się wprowadzić czegoś takiego że zbieranina zawsze powinna przegrać, że wyszkolony wojownik to ten który potrafi ustawiać się w formacje i machać mieczem, oraz że ten kto gra tydzień przegra z tym który gra rok. Nie musi tak być. Nadal uważam że mówisz o grze strategicznej, to o czym piszesz nie ma prawa bytu w MMORPG-u.
Logged

Natanael

  • User
  • Posts: 135
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #32 on: January 23, 2014, 08:51:26 »

Nawet w niewielkiej grupie przyjaciół dochodzi do nieporozumień i działania nie zawsze wyglądają tak jak sobie wymyśliliśmy,
a wy chcecie w jakiś sposób utrzymać w ryzach powiedzmy 100 osób (jestem ciekawy czy da się w ogóle zebrać taką grupę
w jednym czasie) Dlatego jakiekolwiek formacje moim zdaniem są nierealne, nie w tego typu mmo.

Nie dość, że do takich wielkich potyczek może nawet nie dochodzić z tego względu, że mamy system trwałej śmierci
co skutecznie odstraszy graczy od takiego ryzyka jak jedna wielka bitwa, gdzie panuje chaos i śmierć ;] to również
taki aspekt jak to, iż nie lubimy jak nam się rozkazuje :D przecież ja wiem lepiej, co będzie mi tam jakiś gościu,
którego widzę pierwszy raz na oczy, mówił co ja mam robić :), dalej co z "friendly fire"? gdzieś uznaliśmy,
iż powinien być, kolejny aspekt przemawiający za tym aby nie wybierać się na pole bitwy ;].

Strategie, taktyki, formacje itp.? Nie w Enidust, ale to moje zdanie, może się mylę ;]



Logged

Gniazdu

  • User
  • Posts: 1320
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #33 on: January 23, 2014, 11:57:43 »

Gdyby wszyscy mieli takie podejście to nikt by nie brał się za oręż, i kto mówi że wojownik musi grać na trybie realnym? To że walczy nie znaczy że chce zginąć, jak gracze nie będą w stanie zrobić nawet kompanii to mówienie o miastach czy spółkach wszelakiego rodzaju też jest abstrakcją, jeśli widziałeś turniej z Arma II, to tam jeden dowodził 30stoma graczami, nie tylko piechoty ale i czołgami, wozami, samolotami itd.
Gracz kiedy wie że może coś zrobić, lub dostać jest w stanie podporzątkować się, walka wg zasad kogoś kto się na tym zna może być czymś jak historia sławnych 300tu czy nasze polskie 40:1 gdyby nie było czegoś takiego jak dyscyplina ludzie by się rozbiegli, gracz w grze jest jak rekrut w wojsku, czysta karta, jak go odpowiednio wyszkolisz to zamieni się w odpowiednik huzarii.
Logged
"Po śmierci tylko historia pamięta" a co jeśli umrzesz w trybie incognito?
Gniazdu tyka forum kijem.
Skype: El Gniazdu

Natanael

  • User
  • Posts: 135
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #34 on: January 23, 2014, 13:09:12 »

Arma II (coś jak BF tak?) słyszałem ale nie miałem styczności. Czy tam jest system trwałej śmierci? lub też poważnych osłabień postaci w przypadku stanu agonalnego, utraty ekwipunku itp.? Pewnie nie, poza tym wydaje mi się, iż dowodzenie to zupełnie inna sprawa niż stosowanie formacji/szyku itp. Do dowodzenia wystarczy jakiś komunikator głosowy, czat, omawiasz sposób działania, "taktykę" "strategię" i jazda, ;] do tego nie trzeba jakichś specjalnych systemów.

Wydaje mi się, iż gracze łatwiej dogadają się co do tworzenia miast, gildii i innych form nie militarnych, niż w przypadku tworzenia armii do podboju innego miasta, inną sprawą są wyprawy na potwory i inne gady, dlaczego? bo przeciwnikiem jest system, a nie człowiek ;] system jest bardziej przewidywalny :D

Gracz jeśli wie, że może coś zrobić lub dostać, ale ryzykując tym samym utratę postaci, bądź poważne jej osłabienie, zastanowi się kilka razy czy warto ryzykować tak wiele ;]

Po prostu jestem sceptyczny w tej kwestii, ale na szczęście nie wszyscy maja takie podejście jak ja ;]
« Last Edit: January 23, 2014, 13:35:18 by Natanael »
Logged

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #35 on: January 25, 2014, 09:43:12 »

Część graczy lubi grać z dreszczykiem emocji - np w grach typu Diablo grają postaciami zawodowymi (hardcore), gdzie jeśli zginą to tracą postać i jeżeli nie ma w pobliżu przyjaciół to także cały ekwipunek - a czasem poświęcają na takie postacie sporo czasu. Stąd wnioskuję, że znajdą się gracz nawet w trybie realistycznym co będą chcieli walczyć w bitwach.
Nie wiemy do jakiej strefy zostanie przypisane pole bitwy - teoretycznie powinno do strefy w której aktualnie gracze się znajdują, ale skoro strefy mają być dynamiczne (nie wiemy jak ta dynamiczność będzie liczona) więc różnie może być.
Zachęcić graczy do walki jest bardzo prosto - wystarczy przekonać że im się to opłaca czy to łupiąc inne królestwo (maksymalizacja zysków) czy też broniąc królestwa (minimalizacja strat). Im więcej najeźdźców zabijesz tym mniej będą wstanie ograbić miasto i jest szansa, że mniej wyniosą z Twojego domu. Wszystko sprowadza się do odpowiedniego przedstawienia sytuacji, argumentacji oraz kalkulacji zysków/strat.
Logged

Natanael

  • User
  • Posts: 135
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #36 on: January 27, 2014, 13:29:55 »

Owszem sam jestem takim graczem ;] i zarówno w DIII jak i np PoE gram w trybie Hardcore, ale to są H&S
zupełnie inny gatunek, gdzie zasadniczo maksymalny poziom można zdobyć w naprawdę krótkim czasie,
i gdzie zasadniczo liczy się farma, a dodatkowo nie grasz przeciwko innym graczom a przeciwko grze ;]
Jasne, że znajdą się gracze, którzy będą ryzykować i brać udział w takich bitwach o ile do nich będzie dochodzić :P,
i jest to jeden z powodów, przez który zamierzam grać kimś w rodzaju kapłana bitewnego, który będzie potrafił nieźle przyłożyć
ale i jeśli będzie trzeba wyleczyć lub wzmocnić sojusznika przy pomocy alchemii bądź magii ;)

Ale wracając do tematu uważam, że specjalne zasady dla formacji itp, odzwierciedlone w mechanice są zbędne.
Osobiście jakoś tego nie widzę aby jakiś dowódca sterował podwładnymi graczami ustawiając ich w jakichś
formacjach przy pomocy jakiejś zdolności czy jak to zwać.

Co do strefy bezpieczeństwa to wydaje mi się, iż pole bitwy (oczywiście mam tu na myśli jakąś poważną bitwę a nie potyczki 5v5)
powinno zaliczać się do przedostatniej strefy jeśli dobrze pamiętam samobójstwo ;]
« Last Edit: January 27, 2014, 13:31:37 by Natanael »
Logged

addios

  • User
  • Posts: 91
    • View Profile
    • GameNoLive
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #37 on: January 27, 2014, 14:49:39 »

Ja bym zrobił tak że jest główno dowodzący i jego pomocnicy czyli generał i niżsi stopniem. Generał jest na tyłach a jego ludzie jeżdżą konno i roznoszą rozkazy tak jak kiedyś robili, posyłało sie człowieka żeby np. lewa flanka otoczyła wroga a środkowa przypuściła atak i ci posłańcy wydawali by rozkazy generała, dowódcą plutonu.

nie wiem czy było ale nie chciało mi sie czytać całego.
Jakieś programy do formowania szyków to lipa lepiej dać wielki papier lub nawet figurkami pokazywać na mapie tak jak mowa była w temacie o nawigacji. To jest lepsze przed bitwami generałowie by sie w namiotach zbierali i też w ten sposób można by było posłac szpiega żeby podsłuchał jakie plany mają a nie jakieś programy wymyślać.

A i wojna idzie z wielkimi stratami więc jak idziesz na wojne to z myślą ze musisz zrobić wszystko by nie zginąć, a generał z myślą o jak najmniejszych stratach. 

przy tej opcji co podałem to wiesz i to czujesz że życie twojej postaci zależy od umiejętności generała i jego ludzi. Nadaje to realizmu tak oczekiwanego od tej gry.
« Last Edit: January 27, 2014, 14:53:51 by addios »
Logged

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #38 on: January 27, 2014, 15:23:14 »

@Natanael
A kto każe graczowi, który nie chce uczestniczyć w bitwach brać w nich udział? Jak w obliczu najazdu nie chce bronić królestwa to może uciekać, schować się czy robić cokolwiek - ma wolną wolę, ale jeżeli nie ustawi się do obrony nie ma prawa narzekać na swój los (np po przegranej bitwie i stracie całego dobytku) bo nie zrobił nic żeby temu najazdowi się sprzeciwić.
Jak każda akcja w grze to bitwy będą decyzją poszczególnych graczy czy brać w nich udział czy nie - każdy będzie musiał sobie przekalkulować co mu się bardziej opłaca, co woli, a co chce robić.
Innymi słowy - znasz jedną taktykę "kupą mości panowie". Przed wprowadzeniem formacji do tego walki się sprowadzały: stawały dwie zbieraniny naprzeciw siebie, w pewnym momencie jedna zbieranina nacierała na drugą i przy zetknięciu rozpoczynała się walka - tak mniej więcej obecnie wyglądają walki gildii w MMO. Formacje pozwalają przenieść je na wyższy poziom, gdzie mała grupka dobrze wyszkolonych żołnierzy jest w stanie przeciwstawić się liczniejszej losowej zbieraninie - historia uczy, że formacje się sprawdziły, więc logiczne wydaje się przenieść je do MMO. Z tego co wiem, to raczej nie ma skończonej gry, w której by występowały, a możliwość pochwalenia się czymś takim mogłoby być kolejną reklamą gry - zwłaszcza dla fanów starożytnych/średniowiecznych kultur np imperium rzymskie i jego legiony - najlepsza piechota tamtych czasów, która była taka skuteczna dzięki swojemu wyszkoleniu i formacjom - sprzęt nie ukrywajmy był na podobnym poziomie co innych kultur morza śródziemnego (grecy, kartagińczycy, persowie)
Generalnie dyskusja w temacie się skupiła czy ma być jakiś mechanizm wspomagający korzystanie z formacji czy nie.

Widzę, że nie rozumiesz idei - dowódca nie ustawia graczy, tylko wskazuje gdzie żołnierz powinien stać, aby zachować cechy danej formacji (klin, linia, luźny/zwarty szyk etc), a to gracz-żołnierz musi ruszyć swoją postać i ustawić się tak jak należy - czyli w skrócie dowódca wydaje rozkaz, a oddział ma go wykonać i od przeszkolenia żołnierzy zależy ile czasu im to zajmie.

Generalnie dyskusja w temacie się skupiła czy ma być jakiś mechanizm wspomagający korzystanie z formacji czy nie. @Rahl (i jego stronnictwo) uważa, że mechanizm jest zbędny (gracze po odpowiednio długim treningu będą sami wiedzieć jak się ustawić) oraz samo zastosowanie danej formacji da wystarczającą przewagę. Ja uważam, że powinien być mechanizm ułatwiający ustawianie się graczy oraz należy graczy jakoś do tego zachęcić (np buffami dla formacji). Obecnie dyskusja stanęła w martwym punkcie z braku nowych argumentów.

@addios
Dyskusja nie tyczy się taktycznego dowodzenia bitwą, tylko czy ma być czy nie mechanizm wspomagający ustawienie się pojedynczego oddziału (np 100 ludzi).
Logged

addios

  • User
  • Posts: 91
    • View Profile
    • GameNoLive
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #39 on: January 27, 2014, 15:39:45 »

częściowo sie do tego odwołałem lepiej żeby nie bylo a jak ktoś nie wie jak sie ustawić to niech chełmy sie pomalują lub proporce noszą i brdzie realizm
A takie coś to przekombinowana sprawa
Logged
Pages: 1 2 [3]