Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

Poll

Co myślisz o mechaniźmie wspomagającym formacje?

Jestem za wprowadezeniem mechanizmu w proponowanej lub zbliżonej formie.
Jestem za wprowadezeniem mechanizmu, ale inni niż proponowany.
Jestem przeciw wprowadzeniu jakiegokolwiek mechnizmu.
jest mi to obojętne.

Pages: [1] 2 3

Author Topic: Formacje/szyki wojskowe  (Read 3487 times)

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Formacje/szyki wojskowe
« on: January 14, 2014, 09:20:13 »

Co myślicie o formacjach/szykach wojskowych w grze?
Ja bym to widział tak, że gracze tworzą drużynę i w zależności o umiejętności/wiedzy etc postaci przywódcy ma on do wyboru pewną listę formacji, które może zastosować. Formacje dawały by niewielkie bonusy w walce kosztem pewnych wad/niedogodności. Chciałbym zobaczyć walkę gildii, w której zastosowanie taktyki i formacji niwelujących/ograniczających możliwości przeciwnika dawałoby przewagę dla strony je stosujące - a nie podejście "kupą mości panowie".
Fajnie by to wyglądało w przypadku jakby mobki/NPC też mogli tworzyć formacje - w tym wypadku atak na obóz elfów byłby większym wyzwaniem. Walki z bossami też mogłyby być o wiele ciekawsze.

Jak by to miało działać?
Gracze tworzą drużynę, na podstawie przedmiotów/umiejętności jest przedstawiana im propozycja roli w drużynie, którą mogą zmienić wg uznania. Po wybraniu roli każdy z graczy dostaję numerek - w tym momencie dowódca wie ile ludzi spełniających daną rolę ma w drużynie i może dobrać odpowiednią formację. Po wybraniu formacji gracze dostają o tym informację i na ziemi pojawia im się przeźroczyste kółko określające miejsce, w którym mają się znajdować. Po zajęciu przez wszystkich graczy sowich miejsc system stwierdza odpowiednie ułożenie i zaczyna odliczanie (czas wyliczany w zależności od dowódcy), po którym drużyna uznawana jest za formację i dostaje odpowiednie buffy oraz debuffy (każda formacja ma swoje mocne jak i słabe strony). Dopóki gracze są w formacji wpływa ona na graczy, jednak jeżeli formacja ulegnie rozbiciu buffy przepadają - debuffy mogły by zostawać jako bonus dla atakujących za rozbicie formacji przeciwnika. Dowódca decyduje o zmianie formacji, kierunku marszu etc, gdzie gracze za każdym razem widzą kółko określające och docelową pozycję. W przypadku łuczników mogliby oni strzelać salwami np dowódca daje rozkaz, a gracze mają odliczanie, w ciągu którego mają wykonać strzał.

Przykład:
Pikinierzy ustawieni w 4 rzędach w zwartym szyku mieliby większą możliwość powstrzymania szarżującej konnicy (zatrzymanie natarcia + zmniejszone obrażenia), ale w tym szyku byliby bardziej narażeni na ataki łuczników - szyk luźny byłby przeciwieństwem tego.
Albo 2 formacje - jedna graczy z dużymi tarczami, a za nimi staliby łucznicy - aby dostać się do łuczników trzeba zabić albo obejść graczy z tarczami.
Logged

Gniazdu

  • User
  • Posts: 1371
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #1 on: January 14, 2014, 09:29:23 »

Temat już był chyba sam go załorzyłeś i z tego co pamiętam zmieszano go z błotem, sam jestem przeciw.
Logged
"Po śmierci tylko historia pamięta" a co jeśli umrzesz w trybie incognito?
Gniazdu tyka forum kijem.
Skype: El Gniazdu

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #2 on: January 14, 2014, 09:53:58 »

Nie przypominam sobie abym o tym dyskutował, a jedyny temat jaki założyłem to ten związany ze statystykami i nie został zmieszany z błotem, a jedynie niektóre propozycje statystyk nie przypadły z początku do gustu części użytkownikom.

A mógłbyś się bardziej rozpisać co Ci nie pasuje? Czy jest to sam pomysł na formacje/szyki czy może propozycja rozwiązania?
Logged

Krzyzew

  • User
  • Posts: 15
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #3 on: January 14, 2014, 10:59:38 »

Fajnie rozwiązano tą kwestię w Life Is Feudal i jeśli już to tak mogło by to wyglądać. Tyle w temacie.
Logged

Rahl

  • User
  • Posts: 694
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #4 on: January 14, 2014, 15:04:04 »

Również kojarzę iż formacje gdzieś były na forum. Oraz zostały one delikatnie mówiąc odrzucone w kwestii mechaniki. Chodzi mniej więcej o to że jeżeli powstanie armia (Bądź inny związek wojskowy, korpus, dywizja, pułk itd) to samoistnie wykształcą się taktyki walk i to król czy inny urzędas będzie decydował o doktrynie walk. Kraj może być chociażby nastawiony na ofensywne działania ciężkiej piechoty i łuczników gdzie armia zostanie wyszkolona (Przez graczy, a nie przez system który podałeś) na działaniu dwu-trzy szeregowych formacji liniowych gdzie pierwszy szereg to właśnie wielkie tarcze i włócznie a dwa dalsze to łucznicy.

W tejże kwestii idzie też o powstanie szkół oficerskich kierowanych przez takie sławy jak "Rahlus, zwycięzca z pod Araklois" lub "Lemurus, szary wiatr". Lub szkół oficerskich które opierają się na doświadczeniach ich. Z czasem stare systemy będą zawodzić, a taktyka, formacje itp. Będą samoistnie ewoluowały stosownie do zmieniających się warunków na polu walki i nie będzie trzeba żadnej mechaniki prócz dobrej charyzmy gracza.
Logged

RuskiBigosPL

  • User
  • Posts: 922
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #5 on: January 14, 2014, 16:11:01 »

Ten temat był założony przeze mnie :D Doszliśmy do wniosku, że jeśli ktoś chce stworzyć formacje, zrobi to bez wspomagania, jakim są wymyślne systemy. Oczywiście mnie pomysł jak najbardziej się podoba. Chciałbym zobaczyć żółwia lub macedońską falangę :D Jedyną rzeczą, której formacje wymagają od gry, to 
możliwość interakcji z graczami. Siła formacji płynie z pracy zespołowej, a w przypadku wyżej wymienionych, impet, który powstaje przez napieranie na kolegów z przodu, przez tylne szeregi.
Logged
Szukam Wysłannika Innosa... Znasz jakiegoś?

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #6 on: January 14, 2014, 17:47:47 »

W sensie militarnym to król czy inny urzędas mogą co najwyżej decydować o strategii, a taktykę na polu bitwy ustala dowódca wojsk w niej uczestniczących - w rzeczywistości to ustalał przed rozpoczęciem bitwy.
Akurat jak tarcze będą stanowić tylko jeden szereg to pierwsza szarża konnicy zrobi wyłom i bez problemu dostanie się do łuczników - taka mała uwaga.

Chyba źle mnie zrozumieliście - chodziło mi o stworzenie w grze mechanizmu, który by ułatwiał wykorzystanie formacji nawet osobom, które nie spędziły na ich ćwiczeniu iluś tam godzin przy okazji dając niewielkie bonusy graczom z nich umiejętnie korzystającym. Gracze nieumiejętnie wybierający formację do sytuacji tylko utrudnialiby sobie zadanie.
Weźmy pospolite ruszenie - dowódca wydaje rozkaz, że mają ustawić się w 3 szeregi i w tym momencie masz taki bałagan bo nikt z nich nie wie gdzie ma stanąć - a tak ma kółko do którego ma dążyć i jest jakiś tam porządek. Wiadomo, że zajmie im to więcej czasu niż wyszkolonym żołnierzom, ale będzie to i tak mniej czasu niż puszczenie ich samopas. No i na pewno bardziej się przydadzą.

Odnośnie tego że gracze stworzyliby własne taktyki - powiedz mi w czym moja propozycja im by przeszkadzała? Tym, że każdy członek oddziału znałby swoją pozycję? Czy może tym, że dowódcy mogliby zapisać sobie formację i szybko je zmieniać w zależności od sytuacji? Jedynie może być problem z ustalaniem byffów/debuffów, ale i to po zastawieniu dałoby się rozwiązać - niestety jeszcze nie mam pomysłu jak.
Logged

TimiTim

  • User
  • Posts: 63
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #7 on: January 14, 2014, 18:42:23 »

Waśnie taki pomysł był proponowany : jakieś kółka czy krzyżyki gdzie kto ma stanąć i to się ludziom nie podoba .
Logged

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #8 on: January 14, 2014, 19:32:40 »

To powiedz mi jak rozwiązać sytuację:
Są dwa takie same oddziały A i B. W wyniku długiej kampanii oba tracą ok połowy składu. Następuje połączenie obu oddziałów lub co gorsze uzupełnienie rekrutami. Dochodzi do kolejnej bitwy - dowódca wydaje rozkaz ustawienia się w przećwiczony sposób i w tym momencie mamy jeden wielki burd... bałagan. Część graczy ustawia się na wcześniej zajmowanych pozycjach, dochodzi do niesnasek graczy, którzy próbują zając to samo miejsce, pozostała część czeka żeby zająć te co zostaną - czyli mamy kłębowisko gdzie nie wiadomo co się dzieje. W tym czasie przeciwnik spokojnie naciera, a już najgorsza sytuacja, że przeciwnik zmienia taktykę. Dowódca nie może wydać nowego rozkazu bo zrobi jeszcze większy burd... bałagan i oddział musi stawić czoło przeciwnikowi tylko dlatego że składa się z osób, które ze sobą nie ćwiczyły.
No chyba, że wg przeciwników krzyżyków gracze z połączonych oddziałów jakoś nie wiadomo jak będę od razu wiedzieli jak szybko i sprawnie zająć przeznaczone im pozycje.
Teoretycznie żołnierze ćwicząc za każdym razem z graczami z innych oddziałów mogliby się przygotować do takiej sytuacji, jednak w praktyce sprowadziłoby to się do trenowania tylko ustawień przynajmniej przez kilka godzin. Da się zrobić, ale po co skoro zastosowanie mechanizmu w znaczny sposób ułatwi reakcję na taką sytuację.
« Last Edit: January 14, 2014, 19:34:55 by RhinoRace »
Logged

Rahl

  • User
  • Posts: 694
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #9 on: January 14, 2014, 20:57:59 »

Powiem jedną rzecz. Słowo. Potem wyjaśnię.

"Przegrupowanie" - Z jednej strony to koncentracja sił w danym miejscu. Z drugiej (Przynajmniej dla mnie) przegrupowanie to w najprostszych słowach "dokonanie rzeczy koniecznych żeby oddział mógł dalej funkcjonować jako jednostka wojskowa". Chodzi tu między innymi o rekrutów, podniesienie morale itp. Dzięki czemu oddział wróci do pełnej sprawności bojowej w jak najkrótszym czasie. Oficer w swej kompetencji i nie kompetencji musi przygotować swoich ludzi do napływu nowych rekrutów i "ustawić ich w szeregu" jak i zadbać o inne niezbędne rzeczy.

Teraz zapewne powstanie argument. A co jeśli oficer nie zadbał ? Nie miał czasu ? Posiłki przyszły kilka minut przed bitwą ?
Mój kontrargument: Co mnie to do cholery obchodzi ? Jeżeli generał armii nie był w stanie obliczyć czas trwania koncentracji, przybycia posiłków i czasu ile może zająć przegrupowanie się sił własnych żołnierzy to może nie powinien przystępować do bitwy ? Phi. Nawet nie generał tylko ten oficer ? Znów posłużę się jednym słowem.

"WOJNA" a na wojnie wygrywa ten kto popełnia najmniej błędów.
Logged

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #10 on: January 15, 2014, 10:47:04 »

Dalej nie widzę powodu, dla którego mechanizm wspomagający zarządzanie formacjami jest złym pomysłem.
Puki co jedyne argumenty to:
1. "nie bo jestem przeciw", który to argument wyjaśnia w sposób wystarczający co jest złego w stworzeniu takiego mechanizmu.
2. Brak możliwości tworzenia szkół taktyki Rahla - akurat mechanizm w tym by nie przeszkadzał. Gracze i tak by mogli stworzyć taką szkołę - ba nawet by ułatwił, ponieważ taki gracz mógłby zapisać schemat formacji i potem się nim podzielić z uczniami.

Pierwszy akapit - z tym się zgodzę, ale zapomniałeś dodać, że tak wygląda teoria, a praktyka często się sprowadza, że oficer potrzebuje 2 godzin, a dostaje 10 minut i ma się w tym czasie zmieścić.

Argument o obliczeniu koncentracji, przybyciu posiłków i przegrupowaniu - znowu tak wygląda teoria, a w praktyce po skończeniu jednej bitwy możesz mieć tylko krótką chwilę na reorganizację i następuje kolejna, bo akurat posiłki przeciwnika trochę się spóźniły, czy też zaatakowała strona trzecia.
Logged

Gniazdu

  • User
  • Posts: 1371
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #11 on: January 15, 2014, 14:05:55 »

Ale ten pomysł podoba się tylko tobie. To mało realne i po prostu nie nadaje się do MMO-RPG-SANDBOX.
Logged
"Po śmierci tylko historia pamięta" a co jeśli umrzesz w trybie incognito?
Gniazdu tyka forum kijem.
Skype: El Gniazdu

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #12 on: January 15, 2014, 14:34:27 »

Nie tylko mi - @Ruskiemu tez się podoba - równie dobrze mógłbym powiedzieć, że nie podoba się tylko 4 osobom: Tobie, Rahlowi, TimTimowi i Krzyzew. W sumie mamy 6 osób z 783 - trochę za mało żeby stwierdzić czy pozostałym graczom się podoba czy nie.
Kwestia realności bądź nie - magia też nie jest realna, a jakoś większość zakłada, że będzie.

Ja rozumiem, że komuś się może nie podobać i jestem otwarty na dyskusję i argumenty czemu to jest złe - wtedy będę miał 2 wyjścia: zaakceptować je lub dać własne kontrargumenty.
Podejście typu "tupnę nogą i już bo mi się nie podoba i tego ma nie być" nie stwarza pola do takiej dyskusji.
Logged

Gniazdu

  • User
  • Posts: 1371
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #13 on: January 15, 2014, 15:31:10 »

Jeśli dosasz ankete to 50 forumowiczów odpowie (reszta to kąta jednorazowego logowania).
Więc ankieta i koniec sporu.
Logged
"Po śmierci tylko historia pamięta" a co jeśli umrzesz w trybie incognito?
Gniazdu tyka forum kijem.
Skype: El Gniazdu

Krzyzew

  • User
  • Posts: 15
    • View Profile
Odp: Formacje/szyki wojskowe
« Reply #14 on: January 15, 2014, 15:32:59 »

Bez systemu wspomagającego można zapomnieć o formacjach, będą po prostu kupy ludzi idących na siebie. Tak jest we wszystkich grach takich jak M&B. Klany bardzo długo uczą się równego prostego marszu w kolumnie lub ustawienia się w linii i to dlatego że nie ma systemu wspomagającego.
Jeśli dowódca ma decydować o formacji, to można zrobić edytor formacji, dowódca sobie ustala formację, ludzie dołączają do oddziału i automatycznie ustawiają się w odpowiednich miejscach, dowódca idzie do przodu to reszta automatycznie też. Gracze są uwiązani i decydują tylko o tym kiedy machnąć mieczem albo się osłonić, oraz wyjść z formacji. Taki system by działał, ale skoro ludziom nie pasuje głupia ikonka gdzie mają stać to i "uwiązanie" im się nie spodoba. Dlatego też będą kupy ludzi ;)

Edit:
Ewentualnie połączyć te dwa systemy edytor formacji i znaki na ziemi gdzie kto ma stanąć.

Edit2:
Prosty edytor formacji w grze Teocracy:

« Last Edit: January 15, 2014, 15:37:35 by Krzyzew »
Logged
Pages: [1] 2 3