Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

Author Topic: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu  (Read 930 times)

DrNikt

  • User
  • Posts: 79
    • View Profile
Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« on: September 25, 2013, 12:26:06 »

Na co dzień rozmawiając ze znajomymi rodzina czy ekspedientka w sklepie nie stoimy od siebie dalej niż pięć metrów. Podchodząc to tego BARDZO na luzie naszą rozmowę można usłyszeć w promieniu dziesięciu metrów. Oczywiście wiadomo można krzyczeć i szeptać by regulować zasięg naszych wypowiedzi. Tu podkreślę że mam namyśli zasięg a nie odbiorców, bo nawet szepcząc do ucha gdy stoi od was od dwa metry oddalony ktoś obdarzony NIENATURALNIE dobrym słuchem istnieje szansa że podsłucha.  I mniej więcej tak widział bym czat w Enidust.


Problem stanowi tutaj prywatność rozmów, ale jest on mały i łatwy do obejścia przez gracza (rozmowy w odosobnieniu, korespondencja itd.). Chodzi mi Jedak o odejście od klasycznej koncepcji czatu gdzie można wysyłać wiadomości na cały świat. Do do gildii czy do konkretnych graczy. Takie rozwiązania nie maja żadnego realnego wytłumaczenia. Czym ja bym to zastąpił? Tym czego bym sam użył będąc w takiej sytuacji, gołębie pocztowe, posłańcy, obwieszczenia, tablice ogłoszeń. Może jakiś magiczny sposób na kontakt telepatyczny, lecz nie wyobrażam sobie by każdy rolnik. strażnik więzienny, generał i kowal mieli dostęp do takich możliwości. Tak więc każdy list (nasza wiadomość) trafiały by też raczej pod wskazane miejsce / adres niż bezpośrednio do gracza.

Niby jest to znaczne ograniczenie, lecz zobaczcie jak urozmaiciło by to najprostszy aspekt gry. Jakakolwiek Gildia musiała by mieć siedzibę albo co najmniej miejsce stałych spotkań by móc zaplanować wspólnie jakiś wypad, wymienić się informacjami, by się naradzić czy wydać jakieś polecenia. Rynki usiane heroldami przekrzykującymi się, w centralnym miejscu wielka miejska tablica ogłoszeń gdzie każdy może zostawić wiadomość.

Jak z bajki. Ale gdzie problem? Czy w ogóle jest sens to okrajać skoro gracze, i tak (i nie ma na to żadnej rady) będą stosować metody komunikacji zewnętrznej jak fora czy TS? Myślę ze to bardzo newralgiczny aspekt projektu, i niestety moim zdaniem "złoty środek" akurat w tym wypadku nie ma nic wspólnego z realizmem. Ponieważ zbyt mały odsetek graczy poradził by sobie z takimi ograniczeniami. Jednak poruszam ten temat gdyż mam w sercu nadzieję że realizmy wygra, i bliżej będzie tej grze do Role Play. A to już pytanie na inna dyskusje :D Role play czy rozbudowywane crpg?
Logged

Pan_Lemur

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 1302
    • View Profile
Odp: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« Reply #1 on: September 25, 2013, 13:17:05 »

takie rozwiązanie ma chociaż jeden plus... Nikt nie będzie spamował na globalu zaproszeniami do gildii... żeby się dostać do gildii musiałbyś iść do ich siedziby...
Logged
Zawsze powtarzam że nóż między żebrami rozwiązuje wszystkie problemy...

Lich555

  • User
  • Posts: 1063
    • View Profile
    • Moje zdjęcia
Odp: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« Reply #2 on: September 25, 2013, 14:33:29 »

To jest fajny pomysł. Odpowiednimi klawiszami można by mówić szeptem i krzyczeć.
Logged

RuskiBigosPL

  • User
  • Posts: 922
    • View Profile
Odp: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« Reply #3 on: September 25, 2013, 14:39:24 »

Całkiem ciekawe, oooo i może gołębie pocztowe. Idziemy sobie do gołębnika i wysyłamy ptaszka z listem do kumpla, który jest aktualnie na wyprawie na bossa. Ten odpisuje nam, że przydałby mu się kilka strzał i bandaże, które możemy mu wysłać. Nie, nie gołębiem... To jest fantasy co daje nam niemałe możliwości ;D. Możemy wynająć dużego ptaka (co będzie więcej kosztowało niż zwykły gołąb), który da rade doczłapać do kolegi z ekwipunkiem
Logged
Szukam Wysłannika Innosa... Znasz jakiegoś?

DrNikt

  • User
  • Posts: 79
    • View Profile
Odp: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« Reply #4 on: September 25, 2013, 15:09:26 »

Zalecam się z zapoznaniem jak działają gołębie pocztowe w realnym świecie. Raczeni nie wydaj mi się po pierwsze by docierały do celu w przeciągu kilku sekund, a po drugie gołębie potrafią wrócić do domu niezależnie gdzie się znajdują, nie są za to poszukiwaczami którzy będą szukać adresata w najciemniejszych jaskiniach...
Logged

Lich555

  • User
  • Posts: 1063
    • View Profile
    • Moje zdjęcia
Odp: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« Reply #5 on: September 25, 2013, 15:22:39 »

Nie nadużywajmy zaś tej realności.
Logged

RuskiBigosPL

  • User
  • Posts: 922
    • View Profile
Odp: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« Reply #6 on: September 25, 2013, 16:01:03 »

Lisz ma racje z tą realnością trochę niektórzy przesadzają, bo oprócz realizmu będzie to też fantasy. I napisałem, że będzie w podróży, ale NIE napisałem, że w kilka sekund. Może to potrwać dłużej (ale bez przesady), a nawet powinno, ale to nie muszą być zwykłe gołębie...
Logged
Szukam Wysłannika Innosa... Znasz jakiegoś?

DrNikt

  • User
  • Posts: 79
    • View Profile
Odp: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« Reply #7 on: September 25, 2013, 16:14:27 »

Wiecie wszystkie wątpliwości zawarłem w samym temacie :D Pytanie na ile ma być to realne i na ile role play. Ja osobiście chciał bym żeby było pomaxie... ale niestety większość graczy tego nie zdzierży ;/
Logged

DrNikt

  • User
  • Posts: 79
    • View Profile
Odp: Czat i komunikacja czyli "pin in the ass" realizmu
« Reply #8 on: September 26, 2013, 18:17:24 »

Przeanalizowałem trochę temat i postanowiłem stworzyć listę możliwych środków komunikacji. Pogrupowałem je tak że ze względu na funkcję, dostępności i możliwości.

Legenda:
D - Dialog wymiana informacji miedzy dwoma osobami.
M - Monolog, przekaz jednostronny.
F - Forum debata większej ilości zainteresowanych
I - Informacje, ogłoszenia, oferty handlowe.
G - Głos, możliwość podsłuchania ale rozmówcy wcale nie muszą się widzieć.
P - Pismo.
Z - Znaki/gesty, ciche wymagające konatku wzrokowego
N - Na żywo
O - Opóźnienie.
S - Selekcja, informacje nie kierowane do konkretnego odbiorcy a przykuwajace nasza uwagę


Konwencjonalne metody komunikacji
Rozmowa twarzą w twarz(D/F/M;G;N)
Krzyk (D/F/M;G;N)
Szept (D/F/M;G;N)
Pośrednik zapamiętuje treść i przekazuje odbiorcy (M;O;G)
List (M;P;O) Sposoby dostarczenia:
-Goniec/posłaniec.
-Gołąb pocztowy
-istniejący system pocztowy w świecie?
-Przyczepiony do strzały, cegły
-Zostawiony u pośrednika, np karczmarza
Tablica ogłoszeń (M;I;P;s)
Opłacony Herold/Krzykacz (I;M;S;G)
Język migowy (D/M/F;N)
Komendy dla wojska wydawane za pośrednictwem NP Rogów lub Bębnów (G;N;M)
Dźwięki umowne jak udawanie pohukiwania sowy by ostrzec znajomych (G;N;M)


Niekonwencjonalne metody komunikacji:
Telepatia (G;N;D/F/M)
Iluzja np.Obraz maga u stóp wierzy uprzedzający o niebezpieczeństwie czyhającym na zbyt ciekawskich. (M;O/S;G/Z)
Teleportowanie zapisanego listu do odbiorcy (M;P;O)


Chętnie rozwinę listę o kolejne pomysły :)
Logged