Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  
Pages: [1] 2

Author Topic: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1  (Read 3250 times)

mardraq

  • Grafik 3d
  • User
  • ***
  • Posts: 75
    • View Profile
    • Blender grafika komputerowa 3d
Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« on: September 20, 2013, 22:59:05 »

1. Jak nie mamy to ścigamy Blendera ze strony:
http://www.blender.org/download/get-blender/ i instalujemy.

2. Otwieramy Blendera i naszym oczom ukazuje się jego standardowy widok:



Objaśnienie nazw poszczególnych obszarów interfejsu znajdziecie tutaj: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:PL/2.6/Manual/Interface . Dla nas w tym momencie najważniejszy będzie obszar Edytora widoku 3d (okno 3d) wraz z Regionem narzędzi obiektu (ten blok po lewej stronie) i edytor właściwości (blok po prawej stronie).

3. W Blenderze pracujemy głównie przy pomocy skrótów klawiaturowych. Przesuwamy kursor w obszar okna 3d i poprzez naciśnięcie NUM5 wchodzimy w widok rzutu ortograficznego- przy otwieraniu byliśmy w widoku rzutu perspektywicznego. NUM7 ustawia nam widok z góry.Obiekt sześcianu powinien być zaznaczony (taka pomarańczowa obwódka)- jeżeli nie jest to klikamy na niego PPM. Naciskamy X w celu usunięcia sześcianu i potwierdzamy naszą decyzję- ENTER. Sprowadzamy kursor do środka układu współrzędnych SHIFT->C i wciskamy SHIFT->A. Z menu wybieramy Add Mesh i Plene.



Naciśnięcie NUM. (kropka na klawiaturze numerycznej) spowoduje wycentrowanie naszego kwadratu w oknie 3d. Wciśnięcie klawisza TAB spowoduje, że kwadrat przejdzie z trybu obiektu do trybu edycji. W trybie obiektu możemy jedynie go przesuwać w przestrzeni, natomiast tryb edycji pozwala nam na przesunicie dowolnego wierzchołka, krawędzi lub ściany. Wszystkie 4 wierzchołki kwadretu powinny być pomarańczowe, jeżeli nie są to wciskamy A. Teraz przygotujemy rozłożenie siatki kwadratu na teksturze- wciskamy U i z menu UV Mapping wybieramy Project from View.



4. W Regionie właściwości znajdujemy ikonkę zakładki materiałów (takiej piłki), wciskamy ją i następnie wciskamy przycisk New, tworząc dla kwadratu nowy materiał.



Nazwę materiału zmieniamy na "ma_lisc". lub jak kto lubi.



5. Wciskamy ikonkę tekstur (szachownica) i na nowej zakładce wciskamy przycisk New.



Z rozwijanej listy Type wybieramy Image or Movie.



Zmieniamy nazwę tekstury na "tex_lisc_tex"- sens nadawania tego typy nazw objawi nam się trochę później.



W panelu Image wciskamy przycisk Open i wybieramy plik stworzonego w lekcji 1 liścia.



W panelu Mapping ustawiany koordynaty tekstury na UV, a w panelu Influence zaznaczamy wskazane opcje.



6. Powracamy na zakładkę materiału i w panelu Transparency aktywujemy tą opcję, a suwak Alpha ustawiamy na 0.



7. Na górnej belce klikamy na napis Blender Render i wybieramy tryb pracy Blendera jako Blender Game.



8. W Regionie właściwości wciskamy ikonę kamery i w panelu Shading wybieramy opcję GLSL.



9. Powracamy do zakładki materiału i w panelu Game Setting wyłączamy Backface, i zmieniamy Alpha Blend na Alpha Clip.



10. Na dolnej belce okna 3d wybieramy sposób wyświetlania obiektów jako Texture.



11. Z kursorem w obszarze okna 3d wciskamy Tab, by kwadrat znalazł się w trybie obiektu a następnie wciskamy klawisz P, i cieszymy się widokiem naszego liścia nałożonego na kwadracik.




A teraz ćwiczcie- jeżeli chcecie i pokażcie swoje liście w Blender Game Engine.




« Last Edit: September 20, 2013, 23:18:33 by mardraq »
Logged

mrksiedzu

  • User
  • Posts: 254
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #1 on: September 21, 2013, 09:14:05 »

Tak, znacie mnie bardzo dobrze. Jak zawsze muszę dać jakiś bajer. Tym razem mam wymówkę: Chciałem podkreślić trójwymiarowość.
To nie są naturalne kolory. Liść trochę wyblakł.
« Last Edit: September 21, 2013, 09:16:31 by mrksiedzu »
Logged

mardraq

  • Grafik 3d
  • User
  • ***
  • Posts: 75
    • View Profile
    • Blender grafika komputerowa 3d
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #2 on: September 21, 2013, 09:27:20 »

Pięknie się kręci :)

Niemniej jednak podkreślać trójwymiarowość liścia będziemy w części 2. Na razie jest to tylko tekstura rozłożona na płaskim kwadracie. Za niedługo zrobimy z tego liścia prawdziwie trójwymiarowy obiekt.
Logged

Lich555

  • User
  • Posts: 1063
    • View Profile
    • Moje zdjęcia
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #3 on: September 21, 2013, 09:34:12 »

Aaa ok. Właśnie się dziwiłem czemu to w ogóle nie jest 3D.
Logged

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #4 on: September 21, 2013, 10:07:58 »

tak właśnie myślałem o co chodzi jak to zrobiłem :p
Logged

Vitz

  • User
  • Posts: 25
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #5 on: October 22, 2013, 21:34:35 »

Ogarnę w wolnym czasie, dzięki mardraq.
Logged

mardraq

  • Grafik 3d
  • User
  • ***
  • Posts: 75
    • View Profile
    • Blender grafika komputerowa 3d
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #6 on: October 23, 2013, 11:13:14 »

A ja czekam z lekcją 3 na jeszcze kilka Waszych prac :)
Logged

mrksiedzu

  • User
  • Posts: 254
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #7 on: October 23, 2013, 16:48:55 »

No to go! go! go! Prace same się nie zrobią ;)
Logged

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #8 on: October 23, 2013, 20:30:18 »

mi coś nie wychodziło, ale spróbuję jeszcze raz od początku

ogonek mi ucięło
« Last Edit: October 23, 2013, 20:43:15 by Colack »
Logged

mardraq

  • Grafik 3d
  • User
  • ***
  • Posts: 75
    • View Profile
    • Blender grafika komputerowa 3d
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #9 on: October 23, 2013, 23:08:08 »

Z tym ogonkiem to poważna sprawa :(
Logged

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #10 on: October 23, 2013, 23:31:07 »

serio czy jaja sobie robisz? :P bo nie znam się na tym i nie wiem o co chodzi :D
Logged

mardraq

  • Grafik 3d
  • User
  • ***
  • Posts: 75
    • View Profile
    • Blender grafika komputerowa 3d
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #11 on: October 24, 2013, 14:49:13 »

No wiesz :), z uciętym ogonkiem ciężko jest funkcjonować, zwłaszcza facetowi. Oczywiście to taki żarcik :).
Logged

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #12 on: October 24, 2013, 16:24:12 »

aha rozumiem ;) w każdym razie go nie ma, ale teksturka jest
Logged

miki121208

  • User
  • Posts: 11
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #13 on: November 19, 2013, 19:25:38 »

Mi niestety ucieło 3/4 liscia. Domyslam się, że trzeba powiększyć ten kwadrat na którym rozkładana jest tekstura albo zmniejszyć wymiary pliku .PNG...
« Last Edit: November 19, 2013, 19:51:20 by miki121208 »
Logged

mrksiedzu

  • User
  • Posts: 254
    • View Profile
Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
« Reply #14 on: November 19, 2013, 19:35:10 »

Raczej nie.
Po prostu tekstura Ci się źle nałożyła. Ja bym teraz pokombinował ze sposobem rozłożenia tekstury(Textures/Mapping/Coordinates)
« Last Edit: November 19, 2013, 19:37:05 by mrksiedzu »
Logged
Pages: [1] 2