Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

Author Topic: Wędkarstwo  (Read 1417 times)

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Wędkarstwo
« on: February 21, 2014, 12:47:04 »

W większości gier MMO, w których ono występuje sprowadza się do wybranie przynęty, zarzucenia, poczekaniu paru/parunastu sekund i kiedy ryba już chwyci to jej wyciągnięciu. W Enidust powinna być możliwość wędkowania oraz powinno być to trochę bardziej rozbudowane ;)

Ogólne założenia:
- umiejętność wędkarstwo - wpływ w opisie poniżej
- różne typy wędkowania: spławik, spinning etc
- do każdego typu odpowiednie wędki (i ich jakości)
- na każdy typ reagują odpowiednie gatunki ryb - podział na trudność złapania - łatwiejsza do złapania jest płotka niż szczupak
- w zależności od zanęty można złowić różne ryby
- po tym jak ryba chwyci przynętę powinna być możliwość "walczenia" z nią - opis poniżej

Przebieg wędkowania:
Gracz zarzuca wędkę i czeka przez x czasu, po przekroczeniu którego próba uznana za nieudaną i trzeba zarzucić ponownie. Jak ryba chwyci to zaczyna się "walka" - gracz obserwuje wodę w miejscu, w którym znikła żyłka i w zależności od jej ruchów musi wykonywać odpowiednie akcje: zaciągnięcie, zwijanie żyłki etc. Jego celem jest ściągnięcie ryby do siebie (np pasek z odległością) i zastosowanie nieprawidłowej akcji w stosunku do ruchów ryby może spowodować jej zerwanie się lub wydłużenie odległości. Dodatkowo ma pasek wskazujący siłę używaną przez postać do utrzymania wędki w stosunku do wytrzymałości żyłki - jeżeli dojdzie do granicy to żyłka się przerwie i próba uznana za nieudaną - gracz ma możliwość wypuszczenia żyłki, aby zmniejszyć na niej napięcia (obniżyć pasek), ale wtedy ryba oddala się od brzegu. Dodatkowo wykonywane akcje mają chwilowy wpływ na ten pasek (np zaciąganie go zwiększa).
Im wyższy poziom wędkarstwa tym dłuższy czas między zmianami zachowania ryby oraz tym większy wpływ wykonywanych akcji na odległość od brzegu. Im trudniejsza ryba do złowienia tym mniejszy czas między zmianami zachowania ryby oraz tym mniejszy wpływ wykonywanych akcji na odległość od brzegu. Jakość wędki wpływałaby na podobnej zasadzie (ale z innymi współczynnikami) co poziom wędkarstwa. Aktualny poziom trudności byłby wypadkową wyliczoną wg tych wartości.
Logged

KawalErO

  • User
  • Posts: 50
    • View Profile
Odp: Wędkarstwo
« Reply #1 on: February 21, 2014, 14:27:35 »

Moim zdaniem wędkarstwo jest już dawno omówione przez twórców, twój pomysł jest fajnie rozbudowany i w praktyce może okazać się bardzo ciekawy i gdyby został wprowadzony w życie, myślę że nie zastanawiałbym się długo nad swoją profesją.
Dodałbym tutaj takie rzeczy jak:
-wędka z danego drewna zachowuje się inaczej (pomysł z gry WURM).
-łódź rybacka.

a teraz dodatkowe super fantazje:
-możliwość zarzucania sieci.
-hodowla ryb.
-określone populacje ryb (ryby w danym akwenie mogą wyginąć).
-okresy ochronne.
-możliwość wyłowienia skarbów.
-kraby,krewetki czy chociażby ikra(kawior).
-jakiś zarząd, rybołówstwo do zarządzania jeziorami (aby ryby nie wyginęły, pilnowanie okresu ochronnego, kłusowników)
Logged

Gniazdu

  • User
  • Posts: 1320
    • View Profile
Odp: Wędkarstwo
« Reply #2 on: February 21, 2014, 20:11:19 »

Moim zdaniem wędkarstwo jest już dawno omówione przez twórców, twój pomysł jest fajnie rozbudowany i w praktyce może okazać się bardzo ciekawy i (...)

a teraz dodatkowe super fantazje:
-możliwość zarzucania sieci.
1-hodowla ryb.
2-określone populacje ryb (ryby w danym akwenie mogą wyginąć).
3-okresy ochronne.
-możliwość wyłowienia skarbów.
4-kraby,krewetki czy chociażby ikra(kawior).
5-jakiś zarząd, rybołówstwo do zarządzania jeziorami (aby ryby nie wyginęły, pilnowanie okresu ochronnego, kłusowników)
Zacznę od tego że wędkarstwo nie było poruszane, co nie zmienia faktu że to będzie dodatek bo sieci bardziej się opłacą.
Wszystkie ultra odbiegi zachodzą na symulator wędkarstwa i gryzą się z średniowieczem kiedy spining nie istniał a ryba sama się łapała.
1.Jak mówiłem to zbyt wiele, nie podoba mi się bo to po prostu zbyt wiele, wgl w tamtych czasach były hodowle ryb?
2.To by spowodowało że wszystkie stawy zostały by przesiane  siecią i pustka by się stała.
3 i 5.To kwestia umowna graczy, oni sami to obgadają.
4.Starczy na krewetkach i krabach, bo produkcja 25-cio letniego wina ruszy.
Logged
"Po śmierci tylko historia pamięta" a co jeśli umrzesz w trybie incognito?
Gniazdu tyka forum kijem.
Skype: El Gniazdu

IAmBoskiM

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 396
    • View Profile
Odp: Wędkarstwo
« Reply #3 on: February 21, 2014, 21:40:29 »

Nie wiem jak to dokładnie wygląda, ale kiedyś łowiono tak, że szło się z ostrym kijem między ryby niegłęboko i rzucało się w dół w ryby. To też mogłoby być. Nie wiem jaki byłby tego dokładny mechanizm.
@KowalErO Grasz w Wurma? Jak tak to na jakim serwerze i jak się nazywasz? Ja na Chaosie się bawiłem. :D
Logged

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Wędkarstwo
« Reply #4 on: February 21, 2014, 21:57:31 »

Boski to było zanim wynaleziono kijek z przywiązanym sznurkiem i haczykiem na końcu - czyli tak nie przymierzając w okolicach kamienia łupanego. O ile pamiętam to starożytni Grecy lub Rzymianie już mieli coś na styl wędki.
Logged

KawalErO

  • User
  • Posts: 50
    • View Profile
Odp: Wędkarstwo
« Reply #5 on: February 22, 2014, 07:59:09 »

@up oczywiście niektóre rasy są do dziś na tyle zacofane, że nie wymyślili jeszcze wędki.

Quote
Jak mówiłem to zbyt wiele, nie podoba mi się bo to po prostu zbyt wiele, wgl w tamtych czasach były hodowle ryb?
- Były choć bardzo nielicznie, bo głównie  na dwór dla władcy. Dlaczego zbyt wiele, wystarczy opcja która pozwoliła by łapać ryby np. do wiadra i wpuszczać gdzieś indziej. Świat będzie duży, wystarczy znaleźć miejsce gdzie nie łowi wiele osób, jeziorko i wpuścić. Potem najwyżej wyławiać te niechciane i już

Quote
Zacznę od tego że wędkarstwo nie było poruszane, co nie zmienia faktu że to będzie dodatek bo sieci bardziej się opłacą.
- Więc nie mam pojęcia dlaczego ludzie nadal nieźle zarabiają łowiąc ryby na wędkę, chociażby nad morzem, nie wszędzie sieci opłaca się zakładać.

Quote
2.To by spowodowało że wszystkie stawy zostały by przesiane  siecią i pustka by się stała.
- to samo co wyżej, na sieci łapano już od dawna a ryby jak na złość ciągle istnieją, czyżby nieograniczona populacja?

Quote
3 i 5.To kwestia umowna graczy, oni sami to obgadają.
- Myślisz, że każdy pójdzie na coś takiego? Jakoś w rzeczywistości się nie sprawdza mimo że kary są znacznie dotkliwsze niż śmierć w grze.

Logged

Gniazdu

  • User
  • Posts: 1320
    • View Profile
Odp: Wędkarstwo
« Reply #6 on: February 22, 2014, 11:22:41 »

1. Były choć bardzo nielicznie, bo głównie  na dwór dla władcy. Dlaczego zbyt wiele, wystarczy opcja która pozwoliła by łapać ryby np. do wiadra i wpuszczać gdzieś indziej. Świat będzie duży, wystarczy znaleźć miejsce gdzie nie łowi wiele osób, jeziorko i wpuścić. Potem najwyżej wyławiać te niechciane i już

2.
Quote
Zacznę od tego że wędkarstwo nie było poruszane, co nie zmienia faktu że to będzie dodatek bo sieci bardziej się opłacą.
- Więc nie mam pojęcia dlaczego ludzie nadal nieźle zarabiają łowiąc ryby na wędkę, chociażby nad morzem, nie wszędzie sieci opłaca się zakładać.

3.
Quote
2.To by spowodowało że wszystkie stawy zostały by przesiane  siecią i pustka by się stała.
- to samo co wyżej, na sieci łapano już od dawna a ryby jak na złość ciągle istnieją, czyżby nieograniczona populacja?

4.
Quote
3 i 5.To kwestia umowna graczy, oni sami to obgadają.
- Myślisz, że każdy pójdzie na coś takiego? Jakoś w rzeczywistości się nie sprawdza mimo że kary są znacznie dotkliwsze niż śmierć w grze.

1. Ale powiedz mi jedną rzecz czy uważasz to za konieczność?(To że wymagało by to obliczania każdej ryby) bo zaczynacie   przesadzać, to jest gra a nie symulator rzeczywistości. Hodowle ryb to zbyt wiele, ja będę chciał rozszczepiać atomy to też   wprowadzicie?
2.Ale w średniowieczu liczyła się ilość, ludzi nie będzie interesować że złapałeś 10 ryb kijem i chcesz sprzedawać po 10 szt złota jedną jak stragan dalej mają 100 i sprzedadzą po jednej sztuce złota.(Patrz na aspekty ekonomiczne w tamtych czasach nie teraz).
3. Pisałem o stawach, a jak wiadomo gracz by wyeksplorował wszystko do zerowych zasobów.
4. I o to chodzi, może damy jeszcze ograniczenia na inne aspekty gry? System zastąpi wszystko i zero frajdy z kłusowania
i zabawy łamiąc prawo. Ludzie w realiach naszego świata muszą być złapani aby otrzymać karę, jak w grze król zabroni wędkarstwa to tak będzie, ale to jak da rozkaz i to kwestia umowna.
Logged
"Po śmierci tylko historia pamięta" a co jeśli umrzesz w trybie incognito?
Gniazdu tyka forum kijem.
Skype: El Gniazdu

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Odp: Wędkarstwo
« Reply #7 on: February 22, 2014, 12:52:04 »

Teoretycznie hodowlę można by dopuścić, ale w formie:
Gracz kupił, dostał etc kawałek terenu i chce się zająć hodowlą i sprzedażą. Jeżeli na tym terenie jest zbiornik wodny to idealnie, jeżeli nie ma to może zlecić wykopanie dziury i napełnienie jej wodą (pewnie byłoby to drogie, ale jak będzie chciał to kto mu zabroni). Teraz wystarczy złowić w innym zbiorniku ryby, przetransportować je i wpuścić do nowego zbiornika. Po jakimś czasie można zacząć odławiać. Gra mogłaby na podstawie ilości wody określać maksymalną ilość ryb w zbiorniku. Oczywiście to właściciel takiego zbiornika musiałby się martwić jego ochroną przed kłusownikami. Innymi słowy - hodowla to nic innego jak zwykły zbiornik tylko gracz rości sobie prawa na wyłączność dostępu do niego.

Odnośnie wyginięcia ryb - ja bym zrobił im mniej ryb w stosunku do maksymalnej ilości tym trudniej je złowić (większa szansa na niepowodzenie). Czy załóżmy, że zbiornik mieści 1000 ryb to jak jest 1000 to łatwo można coś złapać, ale jak jest 100 to przeważnie nic nie złapiemy. W tym momencie gracze stwierdzają, że nie opłaca się w tym zbiorniku próbować dalej łowić (więcej niepowodzeń niż udanych złowień) i przenoszą się do bardziej opłacalnego zbiornika dają tym samym rybom czas na odnowienie populacji. Mechanizm odnowienia mógłby być bardzo prosty - co x czasu liczba ryb w zbiorniku mnożona jest przez jakiś współczynnik y - wartości tych współczynników x,y to już kwestia balansu gry.

Okresy ochronne, zarząd etc. to kwestia prawa w danym królestwie. W jednym może być że każdy może łowić, a w innym, że trzeba mieć pozwolenie (płatne) i łowienie bez pozwolenia uznawane będzie za kłósownictwo. Wszystko to będzie kwestia ustaleń graczy, ich decyzji czy chcą się do prawa w danym królestwie stosować czy nie i konieczności ponoszenia odpowiedzialności za własne decyzje.
Logged

kowalmaster

  • User
  • Posts: 34
    • View Profile
Odp: Wędkarstwo
« Reply #8 on: February 26, 2014, 21:31:01 »

Quote
Zacznę od tego że wędkarstwo nie było poruszane, co nie zmienia faktu że to będzie dodatek bo sieci bardziej się opłacą.
Wszystkie ultra odbiegi zachodzą na symulator wędkarstwa i gryzą się z średniowieczem kiedy spining nie istniał a ryba sama się łapała.
1.Jak mówiłem to zbyt wiele, nie podoba mi się bo to po prostu zbyt wiele, wgl w tamtych czasach były hodowle ryb?
2.To by spowodowało że wszystkie stawy zostały by przesiane  siecią i pustka by się stała.
3 i 5.To kwestia umowna graczy, oni sami to obgadają.
4.Starczy na krewetkach i krabach, bo produkcja 25-cio letniego wina ruszy.

Co roku jeżdżę nad Wigry , tak samo jak pan Miecio. Pan Miecio ma 73 lata i czasami mi opowiada jak było 30-50 lat temu. raz poruszyliśmy temat właśnie wędkarstwa i łowienia ryb, kilkadziesiąt lat temu zarzucało się wędkę Z POMOSTU ,czkało 3-10 minut i się miało obiad na 2 dni(rybka 5 kg). Dzisiaj trzeba siedzieć kilka godzin na środku jeziora żeby złowić kilka płotek.
Oczywiście jest tego przyczyna , mianowicie okoliczna ludność (plebs i wieś) postanowiła troszkę zarobić (szkoda że nie każdy ma mózg)
Na jezioro wpłynęło kilką łodzi, pomiędzy nimi była sieć (w ciul duża) i płynęli przez jezioro łapiąc ryby.Pod koniec połowów mieli kilka przyczep ryb.Pod koniec dnia ryby chodziły za bezcen. Sprzedawali może 20% złowionych ryb, resztę wrzucali w czcinę, jełopy nie znali chyba pojęcia popyt i podaż ale mniejsza z tym.Tak właśnie skończyły się ryby w moim ulubionym jeziorze :(
Logged

IAmBoskiM

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 396
    • View Profile
Re: Wędkarstwo
« Reply #9 on: June 04, 2015, 20:06:03 »

Quote from: RhinoRace
Gra mogłaby na podstawie ilości wody określać maksymalną ilość ryb w zbiorniku.
A czemu niby? W rzeczywistości tego nie ma. Jak do zbiornika 1 dm3 wrzucisz 1000 dużych ryb to już twoja sprawa, że się nie pomieszczą i musisz szukać nowego. Jak zostawisz te ryby tak na wierzchu to zginą (logika).

Sieci mogłyby być. W średniowieczu nie wiem czy one istniały, ale teraz ludzie są mądrzejsi i je stworzą i użyją.

Quote from: Gniazdu
3 i 5.To kwestia umowna graczy, oni sami to obgadają.
Quote from: RhinoRace
Okresy ochronne, zarząd etc. to kwestia prawa w danym królestwie. W jednym może być że każdy może łowić, a w innym, że trzeba mieć pozwolenie (płatne) i łowienie bez pozwolenia uznawane będzie za kłósownictwo. Wszystko to będzie kwestia ustaleń graczy, ich decyzji czy chcą się do prawa w danym królestwie stosować czy nie i konieczności ponoszenia odpowiedzialności za własne decyzje.
Popieram.
Logged

Dagrog

  • User
  • Posts: 83
    • View Profile
Re: Wędkarstwo
« Reply #10 on: June 05, 2015, 00:22:16 »

Może ktoś z Was słyszał kiedy Jezus szedł po wodzie i wszedł do łodzi i kazał zarzucić sieci blebleble macie sieć z co najmniej 2000 lat temu kto wie ile wcześniej jeszcze.
Na danym terytorium królestwa to całkiem dobra sprawa żeby mieć piecze nad wszelaką zwierzyna przed kłusownikami.
Bo poza królestwem takiej pieczy mieć nikt nie będzie mógł chyba że ktoś się zadomowi na danym terenie jeziorze i będzie pilnował.

Określona ilość ryb powinna być procentowo określona w danym zbiorniku wodnym, dodatkowe grafiki są obciążeniem (nie tyczy się dużych, ogromnych i potwornych rybowatych stworzeń).
To znaczy: określa się że na początku (starcie serwera) jest
               -100% wody z czego ryb może być zaledwie 30% ogólnej populacji aby zapewniło im jedzenie (zależy czy chcecie różnorodność  czyli drapieżne i ofiary to mogło by podnieść o 10% ogólną populacje co daje 40%)
               -z 40% wydzielamy:
                                             *10% mieszane gatunki drapieżne
                                             *30% mieszane gatunki nie drapieżne
Jeśli nie ma drapieżników ryby mogą się namnażać za bardzo i zdychać z braku jedzenia, drapieżniki regulują, ewentualnie sprawny rybak.
Sprawą jest jak nawet najznamienitszy rybak/opiekun ma panować nad populacjami bo nawet oprawa graficzna tego nie ułatwi jak się niema tabelek.

Dlatego najlepiej chyba będzie zostawić opiekę komputerowi na bazie ilość ryb spada do 5% wtedy cholernie trudno coś złapać oraz wpływ pór roku to by dużo ułatwiło.
Logged