Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  
Pages: [1] 2

Author Topic: Rolnictwo w grze  (Read 2365 times)

Tomish

  • New user
  • Posts: 1
    • View Profile
Rolnictwo w grze
« on: August 05, 2013, 21:48:04 »

Witam, bardzo zaciekawiła mnie możliwość zakładania miast. Chciał bym na ten temat przedstawić swoją opinie.
Otóż jak wynika z filmu promującego projekt, wszyscy zaczynają w jednym miejscu. To jest to samo miasto/kontynent. Wiadomym jest że zanim dojdzie do osiedlenia pobliskich kontynentów minie długa droga. (W tym momencie chciałbym także wtrącić pomysł na temat spowolnienie ekspansji świata, a mianowicie stworzyć potwora, pokroju Kraken który atakuje pływające okręty. Wiadomą rzeczą jest że samotny statek nie odeprze takiego monstrum, wiec będzie musiała to być cała flota. Tylko ten fakt będzie wymagał kooperacji wielu ludzi i nakładów finansowych. Może to być też swojego rodzaju rajd na bosa. Tyle w temacie spowolnienia ekspansji :) ) Więc chciałbym się skupić na aspekcie mniejszego pokroju. Jak wiadomo dawne miasta radziły sobie bez sztucznych farm, nawozów, GMO itp. Rozwiązaniem była wieś. Tak jak ogień nie istnieje bez tlenu tak miasto nie istnieje bez wsi. Wyjątkiem są osady, które są samo wystarczalne. Tak wiec interesuje mnie aspekt "wieśniaka". Mamy oto taką sytuacje:
Największa gildia na serwerze ma dość swojej klitki w głównym mieście wiec wpada na pomysł stworzenia swojego miasta. Wszyscy popierają pomysł, wszyscy są szczęśliwi. Budują ... . I jest !. Nasze miasto ! Super sprawa, pierwsze miasto założone przez graczy! Ale zaraz, nie mamy co jeść. Eureka! (odrzekł bardziej błyskotliwy) przecież to nie jest żaden problem, będziemy kupować żywność od głównego miasta. Hura Hura! Problem zażegnany. W między czasie bogaci się jedna, druga, trzecia gildia. Każda ma ten sam pomył kupowania żywności od miasta. Przecież kto będzie robił na wsi, jesteśmy bogaci i założyliśmy miasto pff... - pomyśleli wszyscy. Jednak główne miasto nie daje rady wytworzyć tak dużej ilości pożywienia. Pierwsze miasto nie jest w stanie podpisać umowy ze stolicą :O. I co teraz? A no trzeba zainwestować w wieś. Nic prostszego, budujemy farmy, sady, młyny cuda wianki. Czary mary stało się ! Mamy co jeść! Ale zaraz zaraz ... . Farmy stoją puste (omijam szerokim łukiem pomysł postawienie na farmie  NPC. Zwłaszcza, że jest do miasto założone przez samych graczy.) i co teraz zrobimy? No sami nie będziemy robić, czeka na nas przygoda, pieniądze i chwała - pomyśleli wszyscy z gildii. I jest ! Kolejny pomysł. Zatrudnimy farmera!
 I w tym momencie pojawia się moja obawa. A mianowicie, tylko mały odsetek graczy będzie chciał zajmować się tak fascynującym zajęciem jak sianie, wyrywanie chwastów i nawożenie. (Nie żebym był jakim zwyrolem hejtującym rolników, po prostu wydaje mi się że nie będzie to priorytet graczy. A dla takowych powstają produkcje np. Farm Stymulator). Tak więc fach farmera, który jest bezcenny dla prawidłowego prosperowania miasta, staje się jak najbardziej wymierną w walucie usługą która może przynosić najwyższe dochody. A jak wiemy (żyjemy przecież w pięknym kraju gdzie za każdym rogiem źimniok rośnie) w realnym świecie nie jest to nazbyt dochodowe zajęcie. I teraz mogą się ciągnąć spekulacje na temat niewolnictwa, poddaństwa, dziesięciny. Ot taki problem nie daje mi spokoju, a jednocześnie napawa nadzieją na ciekawe rozwiązanie tego zagadnienia.
Zapraszam do dyskusji !

Mistrz Ignis: Wszystkie posty, z pierwszym włącznie, dotyczą farmerów, dlatego zmieniam tytuł tematu.
« Last Edit: August 06, 2013, 00:29:36 by Mistrz Ignis »
Logged

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #1 on: August 05, 2013, 21:57:05 »

Ja nie widze problemu w byciu rolnikiem :p jaka jest zapotrzebowanie na jedzenie, to dlaczego mam być to zły interes?
Logged

Rohnar

  • User
  • Posts: 88
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #2 on: August 05, 2013, 21:58:32 »

Jak sam wspomniałeś, powstają gry pokroju Symulator Farmy. Z czasem wychodzą co raz dokładniejsze, bardziej realistyczne wersje - czyli ktoś w to musi grać. Jeżeli twórcy zaimponują nam dobrym systemem pracy takiego rolnika, np.  poprzez rozwinięcie takich aspektów gry jak owoce naszej pracy.. czyli wszelakie zboża, warzywa, owoce.. gdzie mimo wszystko będzie się czym zająć, tworzyć własne "GMO".
Taka gra na dłuższy czas, nawet w obliczu potężnego zysku spowodowanego narzuceniem wysokiej ceny przez jedynych producentów żywności - npc, byłaby zwyczajnie nużąca. Tym bardziej, jeśli dziesięcina i inne podatki gorszące stan chłopów będą obecne w grze (ale jeśli gra ma trzymać się realizmu, to nie może pozostawiać takich wyjątków).
Logged

melvin

  • User
  • Posts: 23
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #3 on: August 05, 2013, 22:11:49 »

Moim zdaniem nie należy porównywac świata enidust do współczesności, jak wiadomo rolnictwo było bardzo dochodowe w średnioweczu, a Polska do pewnego okresu była Europejskim potentatem.
Zawód farmera czy tez później własciciela ziemskiego nie powinien być dyskryminowany, a wręcz przeciwnie, często farmerzy będą zapewnieli podstawowe środki rozwoju miast.
« Last Edit: August 05, 2013, 22:15:36 by melvin »
Logged
Z chęcią wezmę udział w założeniu miasta

manduav

  • New user
  • Posts: 3
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #4 on: August 05, 2013, 22:24:54 »

Osobiście uważam, że można by było zatrudnić NPC w roli rolnika, sam by chodził siać, doglądać i zbierać. Z tym, że należało by mu zapłacić (coś w stylu najemnika rolnego). Przykładowo, założyliśmy poletko zboża. Na początku trzeba by było samemu zarobić na siebie, obrabiać pole i zbierać (mogły by wtedy zwiększać się jakieś umiejętności do przyśpieszenia tego procesu). Następnie jak już będziemy mieć trochę pieniędzy będzie można wynająć jakiegoś rolnika (którego umiejętności i tępo wykonywania pracy były by mierne) aby dać nam trochę czasu na eksploatację innych aspektów gry. Oczywiście najęcie gracza mogło by być tańsze i potencjalnie bardziej ekonomiczne (gracz mógłby po nabyciu trochę doświadczenia szybciej obrabiać pole i po umówieniu się z właścicielem ziemskim wytargować lepszą cenę za pracę). Przynajmniej taką koncepcję widzę.
Logged

melvin

  • User
  • Posts: 23
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #5 on: August 05, 2013, 22:28:45 »

Również umiejscowienie farmy nie powinno być bez znaczenia. Dostęp do źródła wody oraz irygacja powinny przynosić odpowiednie bonusy,  to samo tyczy się ulepszeń w gospodarstwie (koń pociągowy, pług itp)
Logged
Z chęcią wezmę udział w założeniu miasta

manduav

  • New user
  • Posts: 3
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #6 on: August 05, 2013, 22:46:39 »

Ewentualny klimat oraz gleba. Przykładowo w górach niektóre rośliny ciężko wyhodować.
Logged

melvin

  • User
  • Posts: 23
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #7 on: August 05, 2013, 22:49:23 »

Dokładnie, np zakładanie farm w rejonach pustynnych mijałoby się z celem, dlatego też tak ważnym będzie handel.
Logged
Z chęcią wezmę udział w założeniu miasta

pawixis

  • User
  • Posts: 92
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #8 on: August 05, 2013, 23:00:04 »

Wspomniałeś coś o niewolnictwie, co raczej nie będzie możliwe z oczywistego powodu:
Gracze zwyczajnie nie będą chcieli być niewolnikami i będą próbowali z dwóch dostępnych opcji:
 a) Stworzą nową postać.
 b) Jeśli nie będą chcieli psuć klimatu wejdą jak strażnicy i właściciel będzie offline i uciekną.

Co do głównego tematu:
Im mniej będzie rolników tym bardziej będzie to dochodowe a im bardziej będzie to dochodowe tym więcej będzie rolników, im więcej będzie rolników tym mniej będzie to dochodowe a im mniej będzie to dochodowe tym mniej będzie rolników, a im mniej będzie rolników tym bardziej będzie to dochodowe... I tak powstał rolniczy paradoks :D
Logged
Czekam <3

melvin

  • User
  • Posts: 23
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #9 on: August 05, 2013, 23:04:32 »

Co do dochodu, to w sumie nie jest paradoks ze względu na zwykłe orientowanie się graczy w kwestii opłacalności np. jeżeli do miasta przybędzie gracz z zamiarem założenia farmy to raczej oczywistym jest, że najpierw sprawdzi ceny rynkowe by upewnić się co do opłacalności swojej inwestycji (a przynajmniej ja bym tak zrobił)
Logged
Z chęcią wezmę udział w założeniu miasta

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #10 on: August 05, 2013, 23:12:32 »

dokładnie tak. i bedzie podobnie z wiekszoscia rzeczy jesli chodzi o uslugi. jest zapotrzebowanie, to zbieraja sie ludzie, wytwarzaja uslugi, ciesza sie z ceny, nastepnie te ceny spadaja, kiedy przestaje to juz byc oplacalne
Logged

melvin

  • User
  • Posts: 23
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #11 on: August 05, 2013, 23:25:56 »

Stąd też mój pomysł w temacie o cechach które regulowałyby wytwarzanie danego typu towarów w miastach.
Logged
Z chęcią wezmę udział w założeniu miasta

oskar1321

  • User
  • Posts: 5
    • View Profile
Odp: Zakładanie miast
« Reply #12 on: August 05, 2013, 23:51:34 »

Jak dla mnie pomysl Manduava najlepszy, powiedzcie szczerze, komu z was chcialoby sie na dluzsza mete grac w taka gre, tylko po to zeby chodzic i siac, rolnicy npc, byli by idealnym rozwiazaniem, a ich ilosc moglaby byc ograniczona przez wielkosc miasta, i odleglosc dzieloca nas od niego (chyba, ze wybudujemy domy w poblizu farmy, i zalozymy taka jakby wioske) a wiekszy popyt na pracownikow farmerow, rownalby sie wiekszymi zadanymi placami, chyba, ze dobudujemy domki i znow bedzie nadmiar.
Pawixis: to nie paradoks, to ekonomia :P
Logged

Rahl

  • User
  • Posts: 694
    • View Profile
Odp: Rolnictwo w grze
« Reply #13 on: August 06, 2013, 07:24:37 »

A kto tu mówi że będziemy tylko siać ? Kto np: Zabroni mi być rycerzem bądź nawet żołnierzem który papra się w polu ? Między jednym zasiewem a zbiorem zawsze mogę zatrudnić się gdzieś tam bądź będąc w jakiejś frakcji zajmować się polem a w razie wojny będę przywdziewał zbroje. No oczywiście w między czasie muszę trenować więc odchodzi to że cały czas sieje. Więc... ? To zależy wszystko od podejścia gracza od problemu.
Logged

Lich555

  • User
  • Posts: 1063
    • View Profile
    • Moje zdjęcia
Odp: Rolnictwo w grze
« Reply #14 on: August 06, 2013, 08:43:29 »

Jeżeli rozwiązaniem mają być gracze, to myślę że że zawsze znajdą się jacyś nowi którzy przez tydzień będą chcieli się dorobić na takiej farmie.

Jeżeli rozwiązaniem mają być NPC to dobrym pomysłem mogą pochwalić się ludzie z Rockstara. Nie wiem czy każdy wie, ale w najnowszej odsłonie GTA, GTA V pomagać Nam będą mogli właśnie NPC (chyba w wykonywaniu misji). Oczywiście koszty, ale o tym za chwilę. I ci NPC będą się rozwijać, będą rozwijać z czasem swoje umiejętności, czym większe umiejętności tym będą drożsi. I tutaj tak samo mogłoby być. Wynajmujemy totalnie słabego farmera, który w pierwszym miesiącu będzie tak traktował nasze pole, że 50% roślin zgnije, uschnie lub zachoruje. Lecz po pewnym czasie zamieni się on w mistrza, plony będą dużo większe, no i oczywiście będzie trzeba mu więcej płacić.
Nasz kolega odkrył super miejsce na nowym kontynencie! Super! Przeprowadzka, rezygnacja z zawodu (nowe miejsce to np. góry), no i Nasz NPC będzie bezużyteczny. A może nie całkiem? Będzie można go sprzedać innemu graczowi który będzie chciał zajmować się polem.
Logged
Pages: [1] 2