Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  
Pages: 1 [2] 3

Author Topic: Obieg pieniędzy  (Read 4277 times)

Tetlanesh

  • User
  • Posts: 151
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #15 on: July 22, 2013, 20:26:39 »

Obieg pieniędzy jest zależny od dwóch czynników:
 - czy gra zapewni źródła pieniędzy? W tradycyjnych MMO kasa leci z mobów oraz ze sprzedaży w sklepie (o tym osobno), zobaczymy jak będzie w ENIDUST - pieniądze z tych źródeł zwiększają ogólną ilość gotówki w grze
 - czy gra zapewni odpływ pieniędzy? W tradycyjnych MMO wydajemy kasę na różne cele - naprawa zbroi, kupno itemów, upgrade itemów, opłata za posesję, podatek, vat, odsetki, itp, itd... pieniądze wydane w ten sposób pieniądze zmniejszają ogólną ilość pieniądza w grze

Jeśli jest równowaga między tymi dwoma (tzw. gold faucets i gold sinks) to ceny pozostaną na względnie podobnym poziomie - z zastrzeżeniem, że pieniądze będą dryfować w kierunku tych najbogatszych graczy (zależnie od mechaniki może to przyjmować większy lub mniejszy poziom)

Jeśli jest więcej źródeł niż odpływów, to mamy inflację. Jak będzie za mało to kasa zniknie.

Twórcy zapowiedzieli że sklepikarze mają posiadać faktyczną ilość złota która może się skończyć, więc jest to bardzo ciekawe z punktu widzenia obiegu kasy, ale rodzi sporo problemów (kasy zabraknie pewnie dla nowych graczy).

Poczekamy, zobaczymy. Mam nadzieję że jeden z nadchodzących filmików Q&A naświetli nam trochę więcej ten temat.

Logged

xDevil2

  • User
  • Posts: 44
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #16 on: July 23, 2013, 00:13:05 »

Mnie ciekawi, jak "nowy" miałby zarobić pieniądze? Np. wycinka lasu (dostanie narzędzia) może mieć tak niską pensje że gracz może się znudzić zanim cokolwiek innego osiągnie. Zakładając, że obrotny pracodawca wiedząc że nigdzie innej nie pójdą zaproponują minimalną stawkę.
Logged

Tetlanesh

  • User
  • Posts: 151
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #17 on: July 23, 2013, 00:25:30 »

Jeśli faktycznie w grze będzie zamknięty obieg pieniądza to tak właśnie będzie.

Spodziewam się jednak przypływu gotówki do gry, wraz z przybywaniem graczy, połączonego z odpływem za czynności które dopiero bogaty gracz musi wykonywać (podatki od nieruchomości i takie tam)

W ten sposób kasa u sklepikarzy w początkowych lokacjach była by dostępna dla nowych graczy (sprzedaż przysłowiowego drewna czy grzybków) i nie byli by w pierwszych chwilach uzależnieni od graczy z kasą wypłacających im grosze za ten sam towar.
Logged

Mistrz Ignis

  • Administrator forum
  • User
  • *****
  • Posts: 55
    • View Profile
    • Valarand
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #18 on: July 23, 2013, 10:45:46 »

Uściślę tylko jedną rzecz, zanim rozumowanie pójdzie niewłaściwym tokiem.

Ilość środka płatniczego w grze nie będzie określona raz na zawsze. Złota i owszem, będzie przybywać, jednak będziemy unikać sytuacji w której dosłownie "przybywa znikąd". Oznacza to tyle, iż kupiec ma w swojej sakiewce konkretną ilość złota - nie zaś to, iż w całym universum znajduje się na przykład 10 000 sztuk złota i kwota ta nigdy nie ulegnie zmianie.
Logged

Merlin

  • User
  • Posts: 12
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #19 on: July 23, 2013, 13:21:16 »

Pomysł ograniczonej ilości monet w Enidust brzmi dobrze.
Zapomnieliście jednak o najważniejszej rzeczy, to jest gra, w którą każdy będzie mógł zagrać i każdy może przestać w nią grać.
Wyobraźcie sobie kogoś kto będzie grał w Enidusta kilka lat. "Zachomikuje" 20mil monet (powiedzmy że to wartość średniego miasta) i nagle przestanie grać w Enidusta. Pieniądze zostają na jego koncie. W obiegu będzie 20mil monet mniej, ponieważ są zamrożone. Wartość monety się zmienia i po dłuższym czasie gracze będą kupować miasta za 2 monety, a pozostanie tylko handel wymienny.
Do gry MUSZĄ napływać dodatkowe monety, z tego powodu że ich też ubywa.
Czy to sklepy NPC, czy to nagrody za "questy" (jeżeli takowe będą istnieć) czy to inne sposoby. Jeżeli chce się uniknąć nadmiernego przypływu gotówki, trzeba to zrobić tak, aby nie dało się jej "farmić". Tak, kolejny przykład z EvE Online (ta gra jest prawdziwym, udanym sandboxowym MMO i uważam że kilka, może wiele, pomysłów EvE powinny zostać zastosowane i tu).
W EvE jest właśnie problem z nadmiernym przypływem gotówki spowodowany "botami" które niszczą statki NPC i kasa z nikąd pojawia im się na kącie. Oczywiście, ludzie to widzą i w EvE są polowania na takowe boty :) Jest to dość łatwe, ponieważ boty nie są zaprogramowane do walki PvP :)
Logged

Yitre

  • User
  • Posts: 49
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #20 on: July 23, 2013, 15:19:37 »

Z tymi "zamrożonymi pieniędzmi" to nie żaden problem, wystarczy wprowadzić coś takiego aby nieaktywnemu graczowi po iluś tygodniach zabierało x% pieniędzy z konta.
A jeśli gracz miałby zamiar wrócić to po prostu aktywuje opcje "urlop" i tych pieniędzy zabierane jest mniej.
Logged
Yyy?

ToTamir

  • Programista
  • User
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #21 on: July 23, 2013, 15:48:37 »

Z tymi "zamrożonymi pieniędzmi" to nie żaden problem, wystarczy wprowadzić coś takiego aby nieaktywnemu graczowi po iluś tygodniach zabierało x% pieniędzy z konta.
A jeśli gracz miałby zamiar wrócić to po prostu aktywuje opcje "urlop" i tych pieniędzy zabierane jest mniej.
Zabierać graczowi pieniądze gdy jest offline lub na urlopie? Przecież to by była zwykła kradzież ze strony twórców! Czegoś takiego nigdy twórcy nie zrobią, a taki sposób prowadził by tylko do uzależnienia od gry heh
Logged

Skoro taki potężny jesteś, dlaczego uciekasz?

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #22 on: July 23, 2013, 16:08:46 »

Moze tak, ze zacznie sie zabieranie monet, gdy gracz nie odpowiada przez 2 tyg. a w opcja urlop powinna w ogole uniemozliwiac zabranie tych pieniedzy, a max czasu na urlop dajmy na to bedzie wynosil 1 tydzien.
Logged

ToTamir

  • Programista
  • User
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #23 on: July 23, 2013, 16:35:25 »

Moze tak, ze zacznie sie zabieranie monet, gdy gracz nie odpowiada przez 2 tyg. a w opcja urlop powinna w ogole uniemozliwiac zabranie tych pieniedzy, a max czasu na urlop dajmy na to bedzie wynosil 1 tydzien.
1. Więc jeśli nie będę miał dostępu do gry i nie będę w stanie włączyć urlopu to zbankrutuje?
2. Jeśli włączę urlop i pojadę do np. RPA na 3 tygodnie to po powrocie stracę połowę majątku?
Logged

Skoro taki potężny jesteś, dlaczego uciekasz?

Yitre

  • User
  • Posts: 49
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #24 on: July 23, 2013, 17:02:00 »

ToTamir źle mnie zrozumiałeś. Chodziło mi o trwałą nieaktywność dajmy na to 4-5 miesięcy. Opcja "urlopu" przedłuży ten czas. Ale to tylko takie moje pomysły, jest wiele więcej rozwiązań.
Logged
Yyy?

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #25 on: July 23, 2013, 18:07:12 »

1. To po co zakaldac konto jesli nie bedzie sie mialo dostepu do gry?
2. W moim zaproponowanym urlopie po 1 tyg jeszcze 2 tyg bys mial na odpowiedz. dopiero po tych 3 tygodniach zaczalbys tracic pieniadze
Logged

Tetlanesh

  • User
  • Posts: 151
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #26 on: July 23, 2013, 20:04:16 »

Temat poruszany w innym wątku, powiem tylko, że grając w EVE w swoim korpie (gildii) mam graczy którzy pojawiają się głównie w trakcie wakacji a następne 9 miesięcy nie gra w ogóle. I to jest normalne i tacy ludzie też mają prawo grać. Nie każdy musi być no-lifem i grać w grę codziennie. Normalne jest że gracze robią sobie wielomiesięczne przerwy od gry (np. wychodzi nowe MMO w które muszą zagrać - pograją do max levelu i wracają do ulubionej)

Natomiast wracając do obiegu pieniądza - dzięki uzupełniającej informacji od Mistrza Ignisa wiemy, że pieniądze nie będą leżeć na ulicy.

Pamiętam chyba w Darkfall Online było tak, że moby humanoidalne miały przy sobie pieniądze a potwory już nie. Jeśli było by to w ten sposób rozwiązane - po przez mocne ograniczenie źródeł pieniądza to może to generować potrzebę farmienia określonych typów mobków. Twórcy gry w swoim filmiku opisującym założenia gry odżegnali się od grindu - pytanie czy da się to jakoś pogodzić?
Logged

Ximos

  • User
  • Posts: 144
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #27 on: July 26, 2013, 01:08:37 »

Natomiast wracając do obiegu pieniądza - dzięki uzupełniającej informacji od Mistrza Ignisa wiemy, że pieniądze nie będą leżeć na ulicy.

Pamiętam chyba w Darkfall Online było tak, że moby humanoidalne miały przy sobie pieniądze a potwory już nie. Jeśli było by to w ten sposób rozwiązane - po przez mocne ograniczenie źródeł pieniądza to może to generować potrzebę farmienia określonych typów mobków. Twórcy gry w swoim filmiku opisującym założenia gry odżegnali się od grindu - pytanie czy da się to jakoś pogodzić?

Grind będzie zawsze tylko zmieni się że zamiast farmić pieniądze, itemy będziemy farmić lub szukać surowców jak skóry, zioła, rudy, odpowiednie drewno (w przeciwieństwie do obecnych czasów kiedyś łuki i strzały się robiło z odpowiednio wyprofilowanych gałęzi) lub materiały budowlanych jak drewno, kamień i glina.
Logged

Merlin

  • User
  • Posts: 12
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #28 on: July 26, 2013, 16:07:58 »

Ale itemy pojawiające się w ekwipunku nie zmieniają ilości pieniędzy w obiegu, ja miałem na myśli bezpośrednio dostawanie kasy, jak np. to że niektóre stworzenia mogą mieć przy sobie monety. Jeżeli bezpośrednio masz kontakt z monetami przy zabijaniu mobów (czy to drop, czy to nagroda za głowę) to WTEDY istnieje grindowanie kasy. To co mówisz to grindowanie itemków :)
Logged

Glurek

  • New user
  • Posts: 1
    • View Profile
    • Official Enidust Forum
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #29 on: July 03, 2014, 13:58:02 »

Mam propozycje, aby ceny towarów były jakąś częścią ogólnej ilości złota w grze. Można by wtedy wprowadzić zjawisko inflacji całkowicie zależne od graczy- W państwie władca wyznacza sobie kogoś kto kierowałby mannicą. Mógłby on wtedy w określonym tempie "dodrukowywać" sobie pieniądze. Oczywiście zmieniałoby to wartość wszystkich towarów. Aby to nie zaszło za daleko, można ustalić próg, przy którym cała waluta zmienia się na inną- awaryjną, jeśli ogólna ilość złota przekroczy np. dwukrotną ilość. Należałoby też nałożyć ograniczenia czasowe co do produkcji pieniędzy. Podczas gdy waluta zmienia się na awaryjną, ta awaryjna też może być podatna na zwiększenie jej ilości, a całość zaczyna się od początku, po czym ta awaryjna staje się ogólną, a poprzednia przyjmuje miano awaryjnej. Takie coś nałożyło by dużą odpowiedzialność na osobę, która to kontroluje, a zabijając ją np. lub przekupując odp. organy władzy można by zająć jej stanowisko. Można by również wprowadzić utrudnienia co do wymiany waluty- trzeba pójść do banku, aby to zrobić, co wiąże się z ryzykiem, a czasem z daleką podróżą. Jeśli taki właściciel mennicy będzie sobie szalał, na pewno nie spodoba się to społeczeństwu i szybko zostanie usunięty. Pozdrawiam, Glurek.
Logged
Pages: 1 [2] 3