Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  
Pages: [1] 2 3

Author Topic: Obieg pieniędzy  (Read 4381 times)

Yitre

  • User
  • Posts: 49
    • View Profile
Obieg pieniędzy
« on: July 22, 2013, 09:07:15 »

Jak wiadomo, w grze musi być coś czym będziemy płacić - w tym wypadku moneta. Interesuje mnie to w jaki sposób będzie ona zdobywana? Czy każdy gracz na start dostanie jakąś ilość pieniędzy czy też będzie musiał je zdobywać poprzez sprzedaż różnych materiałów.
Jeśli to drugie te zapewne będą sklepowe NPC u których będziemy mogli sprzedawać różne przedmioty.
Idąc dalej tą drogą, sprzedaż u NPC będzie się wiązało ze wzrostem ilości monet w świecie (oczywiście doliczając wymiany pieniędzmi między graczami które znikać nie będą).
Czyli już wiemy że pieniędzy będzie przybywać, a co za tym idzie będzie także wzrost cen towarów, a po jakimś czasie kosmiczne ceny.
Starzy gracze którzy już swoje pograją będą mogli kupić cokolwiek, taki chleb dla przykładu który będzie kosztował przy starcie gry powiedzmy 5 monet, po roku kosztować będzie ich 20. I tutaj moje pytanie, jak nowi graczy którzy dołączą do gry po roku-dwóch poradzą sobie z cenami? Czy będzie jakiś system "zabierania nadwyżki" pieniędzy i kasowanie jej?

A jeśli nie będzie można sprzedawać przedmiotów NPC, to skąd weźmiemy pieniądze, z potworów :) ? To prawie to samo, coraz więcej pieniędzy.
Pieniądze na start? Wiadomo, ludzie będą robić multikonta.

Ciekaw jestem waszego zdania na ten temat, jak wy byście sobie poradzili?
Logged
Yyy?

Lich555

  • User
  • Posts: 1063
    • View Profile
    • Moje zdjęcia
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #1 on: July 22, 2013, 09:29:48 »

Szczerze to nie mam pojęcia, bardzo dobre pytanie.
Logged

ToTamir

  • Programista
  • User
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #2 on: July 22, 2013, 09:38:26 »

Jak wiadomo, w grze musi być coś czym będziemy płacić - w tym wypadku moneta. Interesuje mnie to w jaki sposób będzie ona zdobywana? Czy każdy gracz na start dostanie jakąś ilość pieniędzy czy też będzie musiał je zdobywać poprzez sprzedaż różnych materiałów.
Jeśli to drugie te zapewne będą sklepowe NPC u których będziemy mogli sprzedawać różne przedmioty.
Idąc dalej tą drogą, sprzedaż u NPC będzie się wiązało ze wzrostem ilości monet w świecie (oczywiście doliczając wymiany pieniędzmi między graczami które znikać nie będą).
Czyli już wiemy że pieniędzy będzie przybywać, a co za tym idzie będzie także wzrost cen towarów, a po jakimś czasie kosmiczne ceny.
Starzy gracze którzy już swoje pograją będą mogli kupić cokolwiek, taki chleb dla przykładu który będzie kosztował przy starcie gry powiedzmy 5 monet, po roku kosztować będzie ich 20. I tutaj moje pytanie, jak nowi graczy którzy dołączą do gry po roku-dwóch poradzą sobie z cenami? Czy będzie jakiś system "zabierania nadwyżki" pieniędzy i kasowanie jej?

A jeśli nie będzie można sprzedawać przedmiotów NPC, to skąd weźmiemy pieniądze, z potworów :) ? To prawie to samo, coraz więcej pieniędzy.
Pieniądze na start? Wiadomo, ludzie będą robić multikonta.

Ciekaw jestem waszego zdania na ten temat, jak wy byście sobie poradzili?

Ilość monet w świecie na pewno będzie ograniczona. Po pewnym czasie NPC nie będzie miał funduszy aby zakupić wasze towary ( chyba, że ktoś coś od niego kupi ). System stablizacji rynku będzie na pewno posiadał także podsystem sprawdzający ilość złota u nieaktywnych graczy.
Logged

Skoro taki potężny jesteś, dlaczego uciekasz?

Scypio

  • User
  • Posts: 189
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #3 on: July 22, 2013, 10:22:03 »

Zgadzam się z ToTamir'em ilość pieniędzy będzie pewnie w podobny sposób ograniczona. Poza tym NPC będą zajmowali się głównym handlem tylko na początku, później pojawi się zapewne handel wymienny między graczami o różnych profesjach.
A co do cen np wyżej wspomnianego chleba, myślę że nie będzie czym się martwić gdyż żywność będzie produkowana przez graczy także będzie jej dużo a przez to będzie w miarę tani.
Logged
McScypio to mój cel. A w czasie wolnym polowania na złodziejaszków i innych władców. http://dogry.pl/r/scypio

Scheikh

  • Guest
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #4 on: July 22, 2013, 11:00:17 »

 Ja bym w tę sprawę nie mieszał ekonomii z prawdziwego świata, gdyż jest ona (wg. Mnie) całkowicie beznadziejna dla gry. Proponuję zatem taką wizję ekonomii dla Enidust:

1. W siedzibie danego państwa, dajmy na to cesarstwa, będzie działać mennica, dysponująca nieograniczonymi środkami, produkująca monety. Możliwe, że będą one charakterystyczne dla danego kraju, ale o tym za chwilę.
2. Monety, np. Cesarskie Oreny, idą do skarbca Cesarza, który może je przeznaczyć na rozwój kraju.
3. Kiedy cesarz zarządzi budowę jakiegoś obiektu będzie musiał oczywiście zapłacić budowniczym. Tak samo będzie przy kupnie jedzenia, ubrań, obsługi, itp.
4. "Firma", której zapłacił cesarz, musi zapłacić pracownikom, a więc pieniądze wędrują dalej. Część z nich przejmuje prezes firmy, który podobnie jak cesarz będzie wydawał monety na swoje cele, a punkt 3 i 4 się zapętla. Podobna sytuacja z pracownikami.
5. Kiedy przekraczamy granicę cesarstwa, możemy się liczyć ze zmianą obowiązujących walut. Tu do akcji wkracza kantor, ale trochę odmienny od tego znanego nam. Monety będą w "kursie" 1:1, lecz kantor weźmie odpowiednią sumę zależną od wymienianej kwoty za swoją usługę, np. przy wymianie 100 monet A na 100 monet B weźmie 5%, kwoty, czyli 5 monet (A lub B)
6. Ceny towarów, czyli najważniejsza kwestia całego tematu. Powyższy system nie dopuszcza inflacji, więc ceny nie będą od niej zależne. Będą one zależne od miejsca w którym się znajdujemy (czyli wspomniane przez twórców - We wsi chleb będzie kosztował grosze, ale na pustyni cały majątek), Stanu majątkowego nabywcy (Biedak będzie starał się wynegocjować niższą cenę), Kupca/firmy u której kupujemy (Bogaty kupiec będzie mógł sobie pozwolić na obniżenie cen, by przyciągnąć klientów) oraz od ilości składowanego towaru (wiadomo - jak rolnik ma mało wiśni, to sprzedaje je drożej, a jak całe mnóstwo - taniej)
7. Oczywiście wszędzie można znaleźć podatki, lecz nie będą one iść do cesarza, lecz do merów (czyt. "władców" miast), lenników (czyli tak jak w XVIII wiecznej Polsce, gdzie każdy kawałek ziemi należał do jakiegoś szlachcica). Będą czynsze za grunt, myto za przewożony towar, etc.
8. Żadnych pieniędzy i itemów na start, jedynie jakieś łachmany. Najpierw zaczniemy od jakiejś banalnej pracy, typu pomalowanie domu, noszenie rzeczy, itp. a dopiero potem zakupimy jakieś zbroje i bronie i pójdziemy chronić karawanę, zabijać wilki, etc. Dzięki temu nie powstanie zbyt wiele firm, które po chwili upadną.

I taki mój pomysł. Mam nadzieję, że się spodoba ;)
Logged

mrksiedzu

  • User
  • Posts: 254
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #5 on: July 22, 2013, 11:17:47 »

Podoba się, podoba. Miałem bardzo podobny pomysł, ale nie chciało mi się tego pisać :D


Jest tylko jedna różnica. Ja wolałbym aby była tylko jedna waluta. Podróżni kupcy mieliby spore problemy, gdyż nie każdy będzie chciał kupić/sprzedać coś za nietutejsze pieniądze, bo mu się to nigdy nie przyda.
Logged

Scheikh

  • Guest
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #6 on: July 22, 2013, 11:21:56 »

@ Mrksiedzu nie czytałeś uważnie, na początku napisałem
Quote
produkująca monety. Możliwe, że będą one charakterystyczne dla danego kraju
;)
Jednak sądzę że tak powinno być, a jedyną uniwersalną walutą będzie złoto/towar. Przecież w starożytności stosowano handel wymienny, a monety miały być tylko odnośnikiem dla wartości towaru ;)
Logged

ToTamir

  • Programista
  • User
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #7 on: July 22, 2013, 12:19:54 »

Monety mogły by być różne ( wielkość, kaształt, waga, wygrawerowana podobizna ), ale ważna była by tylko ilość złota w monecie. 100 monet wykonanych z 1g złota = 50 monet wykonanych z 2g złota. Wtedy nie będzie problemów z wymianą waluty. Podczas handlu zamiast podawać liczbę monet podawało by się ilość gram złota. Oczywiście w którejś mennicy można by wykonać np. tylko 100 sztuk danej monety która by miała znacznie większą wartość rynkową od wartości w złocie ( wartość kolekcjonerską ). Przydał by się także system bankowy ( ale to już zadanie dla graczy, którego chętnie bym się podjął  ;D ). System bankowy polegał by na tym, że jeśli boisz się przwozić dużą sumę pieniędzy lub trzymać ją w domu to wpłacasz pieniądze do jednego z oddziałów banku, dostajesz kwit ( lub stworzyć stonę internetową z bazą danych tylko dla pracowników - co wydaje się bezpieczniejsze ) i możesz wypłacić pieniądze w każdym innym oddziale banku. Bank byłby chroniony przez strażników więc pieniądze były by bezpieczne. Bank zarabiał by na pożyczaniu pieniędzy np. 13% w skali roku ( 365 dni w grze ) oraz na prywatnych depozytach ( np. 100 złota = wykupienie szafy pancernej na rok, jeśli czas by upłynął, a wynajęcie nie było by przedłużone to zawartość szafy stawała by się własnością banku ). Przy małej ilości graczy banki były by nie opłacalne ( więc były by budowane tylko w dużych miastach ) lecz przy sporej ilości graczy były by żyłą złota   ;D
Logged

Skoro taki potężny jesteś, dlaczego uciekasz?

Ratharr

  • User
  • Posts: 186
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #8 on: July 22, 2013, 12:23:00 »

@up A kto powiedział, że monety muszą być koniecznie ze złota? Mogą być miedziaki, srebrniki-wszystkie o różnych wartościach.
Logged

ToTamir

  • Programista
  • User
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #9 on: July 22, 2013, 12:37:34 »

Chodziło mi o to aby złoto było głównym licznikiem wartości! Na podstawie tego można by także przeliczać wartości monet nie zależnie od materiału z którego zostały wykonane.
Logged

Skoro taki potężny jesteś, dlaczego uciekasz?

Lich555

  • User
  • Posts: 1063
    • View Profile
    • Moje zdjęcia
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #10 on: July 22, 2013, 12:38:44 »

Też wolałbym gdyby w świecie obowiązywała jedna waluta i trzy monety: miedziane, srebrne oraz złote. To jest proste, wygodne rozwiązanie :)
Logged

ToTamir

  • Programista
  • User
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #11 on: July 22, 2013, 12:44:45 »

Ludzie wiecznie dążą do konfliktów więc nie obejdzie się bez nich także w świecie Enidust. Czy będąc królem jakiejś części świata która się zbuntowała nie chciałyś wygrawerować nowej monenty jako symbol buntu przeciwko "systemowi"?
Logged

Skoro taki potężny jesteś, dlaczego uciekasz?

Cinek West

  • User
  • Posts: 212
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #12 on: July 22, 2013, 15:20:13 »

1. W siedzibie danego państwa, dajmy na to cesarstwa, będzie działać mennica, dysponująca nieograniczonymi środkami, produkująca monety.

Nieograniczone środki do produkcji monet? Brzmi to jakby cesarz mógł tworzyć nowe monety z niczego, za darmo.(Nie wiem czy o to ci chodziło.)
Chyba lepsza byłaby konieczność dostarczania danego kruszcu. Wydobywam złoto sprzedaje je mennicy, a menica produkuje nowe monety.
Logged

Colack

  • User
  • Posts: 303
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #13 on: July 22, 2013, 19:47:23 »

Z tego co pamietam, to w pierwszym filmiku była wzmianka o tym. pieniedzy na swiecie nie bedzie przybywac, bedzie stała ilosc.
a kupiec nie bedzie mial ciagle takiej samej ilosci złota, moze byc tak ze w ogole niczego nie bedzie mial, i wtedy nic nie sprzedamy

Mistrz Ignis: zapoznaj się z możliwością edycji swoich postów i rób to, jeśli jest taka potrzeba. Jednocześnie zwracam uwagę na dużą ilość błędów ortograficznych w poście.
« Last Edit: July 23, 2013, 10:39:51 by Mistrz Ignis »
Logged

ToTamir

  • Programista
  • User
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Odp: Obieg pieniędzy
« Reply #14 on: July 22, 2013, 19:57:18 »

@Colack Nie powinieneś pisać jednego posta pod drugim. Masz możliwość edycji.
Z tego co pamietam, to w pierwszym filmiku była wzmianka o tym. pieniedzy na swiecie nie bedzie przybywac, bedzie stała ilosc.
a kupiec nie bedzie mial ciagle takiej samej ilosci złota, moze byc tak ze w ogole niczego nie bedzie mial, i wtedy nic nie sprzedamy
Popatrz kilka postów wyżej bo o ile pamięć mnie nie byli napisałem o tym?
Logged

Skoro taki potężny jesteś, dlaczego uciekasz?

Pages: [1] 2 3