Official ENIDUST Forum
Please login or register.

Login with username, password and session length
Advanced search  

Author Topic: Astronawigacja  (Read 746 times)

mrksiedzu

  • User
  • Posts: 254
    • View Profile
Astronawigacja
« on: March 15, 2016, 19:06:19 »

(Nie mam pojęcia do jakiego działu powinienem wstawić ten wątek. Jak nie pasuje, to proszę o przeniesienie)

Jakiś czas czytam pewną książkę pt. "The Case for Mars". Mogłoby się wydawać, że ta książka raczej mało ma wspólnego z światem starożytno-średniowiecznym(jakiego oczekuję w Enidust).
Chodzi dokładniej o to jaką wagę ma znajomość własnego położenia w świecie. Biorąc pod uwagę, że świat ma być wielokontynentowy, ogromną rolę będą odgrywały długie podróże przez ocean. Pojawia się wtedy pewien problem; nawet jeżeli ustawimy statek prosto na port docelowy i będziemy utrzymywać kurs, to prądy morskie i tak "zrzucą" nas gdzieś w bok, co będzie wymagało korekty kursu co pewien okres czasu. Aby dokonać korekty kursu musimy wiedzieć gdzie jesteśmy - i do tego właśnie zmierzam.
W wymienionej przeze mnie książce przedstawione zostały techniki umożliwiające ustalenie położenia na niemalże każdej planecie.
(Geografię w świecie Enidust będę nazywał enigrafią)

Szerokość enigraficzna:
Zacznę od prostszego. Na Ziemi szerokość geograficzną możemy obliczyć w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że znajdziemy na niebie gwiazdę polarną i przy użyciu kwadrantu zmierzymy kąt między horyzontem, a gwiazdą. Tym kątem jest właśnie szerokość geograficzna. Gwiazda polarna to nic innego jak ciało niebieskie w odległej przestrzeni, w które celuje oś obrotu planety(obrotu wokół własnej osi). Eniświat też powinien mieć taki obiekt. Nawet jeśli nie, to można "na oko" wyznaczyć ten punkt jak np. na Marsie, gdzie jest on pomiędzy dwoma jasnymi ciałami.


Długość enigraficzna:
Jeśli chodzi o długość geograficzną, to jest ona dużo bardziej skomplikowana. Potrzebny do jej oszacowania jest dobry zegar i znajomość zależności pomiędzy czasem wschodu i zachodu słońca, a długością geograficzną. Natomiast Eniświat może mieć bardzo blisko położony księżyc, którego okres obiegu wokół eniświata będzie bardzo mały pozwalając na częstsze pomiary długości enigraficznej( tak jak ma to miejsce na Marsie, gdzie tym księżycem jest Phobos o T = 7.5h ) na podstawie wschodu i zachodu tego właśnie księżyca.

Posiadając położenie oraz mapę z narysowanymi liniami współrzędnych enigraficznych można łatwo ustalić korektę kursu i dopłynąć prosto do portu docelowego.
« Last Edit: March 15, 2016, 19:10:00 by mrksiedzu »
Logged

IAmBoskiM

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 393
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #1 on: March 15, 2016, 20:53:21 »

Wydaje mi się, że może jakoś 0,01% populacji Enidust będzie wiedziała jak to obliczyć. W średniowieczu raczej ludzie żadnych szerokości ani długości nie mierzyli. Owszem, mogłoby to być ułatwienie podróżne, ale niewiele osób będzie tym zainteresowana.

Swoją drogą, to jest gra, nie laboratorium czy program naukowy; innymi słowy nikomu raczej się nie będzie chciało bawić w matematykę. Zresztą w prezentacji mówiono o tym.
Logged
Każdy dar ma swoją cenę.

Gniazdu

  • User
  • Posts: 1371
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #2 on: March 16, 2016, 12:48:53 »

Dobry i jedyny słuszny pomysł. Jestem za nie mam zastrzeżeń.

Boski, to była jedyna metoda odnalezienia się na morzu w średniowieczu a nawet i wcześniej na podstawie położenia gwiazd jak i swojego względem nich.
To jest tak proste że jeśli skończyłeś podstawówkę i umiesz czytać mapy dasz sobie radę, od zawsze istniały narzędzia do pomiarów kątów nachylenia oraz długości.
Oczywiście były zawodne, często się gubiono ale to raczej wina słabych map, bez tego teoretycznie nie jesteś w stanie przepłynąć z kontynentu na drugi jeśli są od siebie oddalone, musiał byś postawić na szczęście, że nie rozbije cie o jakąś mieliznę.
Logged
"Po śmierci tylko historia pamięta" a co jeśli umrzesz w trybie incognito?
Gniazdu tyka forum kijem.
Skype: El Gniazdu

mrksiedzu

  • User
  • Posts: 254
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #3 on: March 16, 2016, 13:58:59 »

Swoją drogą, to jest gra, nie laboratorium czy program naukowy; innymi słowy nikomu raczej się nie będzie chciało bawić w matematykę. Zresztą w prezentacji mówiono o tym.

Wróciłem do prezentacji i obejrzałem ten fragment. Mówi on o matematyce w kontekście statystyk przedmiotów i postaci.
Natomiast w momentach 3:18 i 13:55 naszej świętej biblii jaką jest prezentacja możemy usłyszeć o tym, że czynności nie będą wykonywane jednym kliknięciem, ale będą wymagały aktywnego udziału gracza. W tym kontekście lepszym rozwiązaniem jest astronawigacja, niż "to jest mapa świata, a ten poruszający się krzyżyk to ty".
Logged

RhinoRace

  • User
  • Posts: 175
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #4 on: March 16, 2016, 16:27:05 »

Mnie się podoba. Co prawda niezbyt rozumiem jak z kwadrata można pobrać inny kąt niż 90 stopni, ale nie znam się na morskiej nawigacji ...

@Boski
Matematyki nie unikniesz - ot chociażby handel, targowanie się etc. - co prawda jest to banalna matematyka, ale jest i nic nie stoi na przeszkodzie żeby w świecie Enidust zastosować coś bardziej skomplikowanego. Oczywiście Twórcy nie powinni o tym mówić, a gracze na zasadzie prób i błędów mogliby spróbować coś zrozumieć, przy czym gracz musiałby posiadać taką wiedzę oraz rozumieć ją żeby wiedzieć czego szukać.

W tym przypadku osoby nie rozumiejące jak to wyliczyć nawet pewnie by nie próbowały i podróżowały na oślep. Za to gracze mający z tym styczność i rozumiejący zachowania po jakimś czasie mogliby zaobserwować pewne prawidłowości i na ich podstawie próbować polepszyć swoją sytuację w stosunku do pozostałych graczy.
Logged

IAmBoskiM

  • Forum Supporter [non-dev]
  • User
  • **
  • Posts: 393
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #5 on: March 16, 2016, 18:54:22 »

No w sumie, macie rację. Takie obiekty pomocnicze by się mogły przydać. Ja raczej bym się w jakiegoś astrologa nie bawił tylko po prostu kupił mapę, ale to tylko ja :D. Zmieniam zdanie, jestem za.
Logged
Każdy dar ma swoją cenę.

Kamko

  • User
  • Posts: 57
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #6 on: March 17, 2016, 13:29:58 »

Jestem również za. Jak pisał Boski, pewnie nie każdemu się będzie chciało w to bawić, ale jako taki dodatek, który zawsze pomoże w podróży, do gry można to dodać. Nie jest to wymóg udanych podróży, bo można się kierować szczęściem, ale jednak bardziej ogarnięte osoby by mogły choć chwilę czasu na to poświęcić i mieć mniej więcej pewność, że podróż się uda (czemu mniej więcej? bo nie można wszystkiego przewidzieć ;)).
Logged
Potwory są prawdziwe. One żyją w nas. I czasami wygrywają.

Ajamaharis

  • User
  • Posts: 122
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #7 on: March 17, 2016, 14:41:59 »

jak z kwadratu obliczyć inne kąty niż 90?

Code: [Select]
potrzebne: linijka, cyrkiel, ołówek, papier
i wiedza czym jest dwusieczna kąta, umiejętność dzielenia, dodawania, odejmowania

90/2=45
90+45=135
90+90=180
45/2~=22
22/2 ~=11
11/2~= 5
135/2=67
67/2~=33

trzeba tylko brać pod uwagę że z każdym przybliżeniem pojawia sie pewien błąd więc dokładnie nie idzie tego policzyć
~67+~33=100
67,5+33,75=101,25
(101,25-100)/100 daje nam 2% przy drugim rzędzie dzielenia kąta

może nie każdemu by się chciało, ale zawsze będzie ktoś kto może się tym pobawić dla własnego zysku lub za opłatą dla kogoś
Logged

mrksiedzu

  • User
  • Posts: 254
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #8 on: March 17, 2016, 15:27:01 »

heh. Napisałem kwadrant, a wszyscy przeczytali kwadrat :D

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwadrant_%28instrument%29

Logged

Ajamaharis

  • User
  • Posts: 122
    • View Profile
Re: Astronawigacja
« Reply #9 on: March 18, 2016, 16:46:36 »

a dobra, whatever.
zmyliło pewnie to że częściej się słyszy Sekstant niż Kwadrant
Logged