Official ENIDUST Forum

Społeczność => Enidust uczy => Topic started by: mardraq on September 20, 2013, 22:59:05

Title: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mardraq on September 20, 2013, 22:59:05
1. Jak nie mamy to ścigamy Blendera ze strony:
http://www.blender.org/download/get-blender/ i instalujemy.

2. Otwieramy Blendera i naszym oczom ukazuje się jego standardowy widok:

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_001.png)

Objaśnienie nazw poszczególnych obszarów interfejsu znajdziecie tutaj: http://wiki.blender.org/index.php/Doc:PL/2.6/Manual/Interface . Dla nas w tym momencie najważniejszy będzie obszar Edytora widoku 3d (okno 3d) wraz z Regionem narzędzi obiektu (ten blok po lewej stronie) i edytor właściwości (blok po prawej stronie).

3. W Blenderze pracujemy głównie przy pomocy skrótów klawiaturowych. Przesuwamy kursor w obszar okna 3d i poprzez naciśnięcie NUM5 wchodzimy w widok rzutu ortograficznego- przy otwieraniu byliśmy w widoku rzutu perspektywicznego. NUM7 ustawia nam widok z góry.Obiekt sześcianu powinien być zaznaczony (taka pomarańczowa obwódka)- jeżeli nie jest to klikamy na niego PPM. Naciskamy X w celu usunięcia sześcianu i potwierdzamy naszą decyzję- ENTER. Sprowadzamy kursor do środka układu współrzędnych SHIFT->C i wciskamy SHIFT->A. Z menu wybieramy Add Mesh i Plene.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_002.png)

Naciśnięcie NUM. (kropka na klawiaturze numerycznej) spowoduje wycentrowanie naszego kwadratu w oknie 3d. Wciśnięcie klawisza TAB spowoduje, że kwadrat przejdzie z trybu obiektu do trybu edycji. W trybie obiektu możemy jedynie go przesuwać w przestrzeni, natomiast tryb edycji pozwala nam na przesunicie dowolnego wierzchołka, krawędzi lub ściany. Wszystkie 4 wierzchołki kwadretu powinny być pomarańczowe, jeżeli nie są to wciskamy A. Teraz przygotujemy rozłożenie siatki kwadratu na teksturze- wciskamy U i z menu UV Mapping wybieramy Project from View.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_003.png)

4. W Regionie właściwości znajdujemy ikonkę zakładki materiałów (takiej piłki), wciskamy ją i następnie wciskamy przycisk New, tworząc dla kwadratu nowy materiał.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_004.png)

Nazwę materiału zmieniamy na "ma_lisc". lub jak kto lubi.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_005.png)

5. Wciskamy ikonkę tekstur (szachownica) i na nowej zakładce wciskamy przycisk New.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_006.png)

Z rozwijanej listy Type wybieramy Image or Movie.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_007.png)

Zmieniamy nazwę tekstury na "tex_lisc_tex"- sens nadawania tego typy nazw objawi nam się trochę później.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_008.png)

W panelu Image wciskamy przycisk Open i wybieramy plik stworzonego w lekcji 1 liścia.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_009.png)

W panelu Mapping ustawiany koordynaty tekstury na UV, a w panelu Influence zaznaczamy wskazane opcje.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_010.png)

6. Powracamy na zakładkę materiału i w panelu Transparency aktywujemy tą opcję, a suwak Alpha ustawiamy na 0.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_011.png)

7. Na górnej belce klikamy na napis Blender Render i wybieramy tryb pracy Blendera jako Blender Game.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_012.png)

8. W Regionie właściwości wciskamy ikonę kamery i w panelu Shading wybieramy opcję GLSL.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_013.png)

9. Powracamy do zakładki materiału i w panelu Game Setting wyłączamy Backface, i zmieniamy Alpha Blend na Alpha Clip.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_014.png)

10. Na dolnej belce okna 3d wybieramy sposób wyświetlania obiektów jako Texture.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_015.png)

11. Z kursorem w obszarze okna 3d wciskamy Tab, by kwadrat znalazł się w trybie obiektu a następnie wciskamy klawisz P, i cieszymy się widokiem naszego liścia nałożonego na kwadracik.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/tut_l2_016.png)


A teraz ćwiczcie- jeżeli chcecie i pokażcie swoje liście w Blender Game Engine.




Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mrksiedzu on September 21, 2013, 09:14:05
Tak, znacie mnie bardzo dobrze. Jak zawsze muszę dać jakiś bajer. Tym razem mam wymówkę: Chciałem podkreślić trójwymiarowość.
(http://ksie-zul-master.republika.pl/anigif.gif)
To nie są naturalne kolory. Liść trochę wyblakł.
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mardraq on September 21, 2013, 09:27:20
Pięknie się kręci :)

Niemniej jednak podkreślać trójwymiarowość liścia będziemy w części 2. Na razie jest to tylko tekstura rozłożona na płaskim kwadracie. Za niedługo zrobimy z tego liścia prawdziwie trójwymiarowy obiekt.
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Lich555 on September 21, 2013, 09:34:12
Aaa ok. Właśnie się dziwiłem czemu to w ogóle nie jest 3D.
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Colack on September 21, 2013, 10:07:58
tak właśnie myślałem o co chodzi jak to zrobiłem :p
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Vitz on October 22, 2013, 21:34:35
Ogarnę w wolnym czasie, dzięki mardraq.
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mardraq on October 23, 2013, 11:13:14
A ja czekam z lekcją 3 na jeszcze kilka Waszych prac :)
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mrksiedzu on October 23, 2013, 16:48:55
No to go! go! go! Prace same się nie zrobią ;)
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Colack on October 23, 2013, 20:30:18
mi coś nie wychodziło, ale spróbuję jeszcze raz od początku

ogonek mi ucięło
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mardraq on October 23, 2013, 23:08:08
Z tym ogonkiem to poważna sprawa :(
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Colack on October 23, 2013, 23:31:07
serio czy jaja sobie robisz? :P bo nie znam się na tym i nie wiem o co chodzi :D
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mardraq on October 24, 2013, 14:49:13
No wiesz :), z uciętym ogonkiem ciężko jest funkcjonować, zwłaszcza facetowi. Oczywiście to taki żarcik :).
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Colack on October 24, 2013, 16:24:12
aha rozumiem ;) w każdym razie go nie ma, ale teksturka jest
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: miki121208 on November 19, 2013, 19:25:38
Mi niestety ucieło 3/4 liscia. Domyslam się, że trzeba powiększyć ten kwadrat na którym rozkładana jest tekstura albo zmniejszyć wymiary pliku .PNG...
(http://imageshack.us/a/img31/6568/sqzl.jpg)
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mrksiedzu on November 19, 2013, 19:35:10
Raczej nie.
Po prostu tekstura Ci się źle nałożyła. Ja bym teraz pokombinował ze sposobem rozłożenia tekstury(Textures/Mapping/Coordinates)
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: miki121208 on November 19, 2013, 19:58:05
Dzięki wielkie :D Pierwszy raz używam blendera... dałem "Coordinates" na "Generated" i nałożyło ładnie :P
(http://imageshack.us/a/img62/3792/3rxt.jpg)
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Lich555 on November 19, 2013, 20:37:25
World of Warcraft. Masz u mnie + ;D
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: miki121208 on November 19, 2013, 20:54:42
Sunwell xD
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mardraq on November 20, 2013, 11:27:09
Listek wyszedł dobrze :) .
Jeżeli chodzi o rozłożenie tekstury liścia na kwadraciku, to jednak musisz to zrobić dokładnie tak jak opisałem, czyli przed dodaniem tekstury do kwadratu dajemy U->project from view (Bounds), teraz nakładamy teksturę i jej mapowanie musi być ustawione na UV. Przy mapowaniu, które obecnie zastosowałeś jest fajnie dla tego kwadracika, ale w następnym etapie będzie się sprawa bardziej komplikowała.
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: miki121208 on November 25, 2013, 18:46:03
No! Działa :) Thx. Domyślam się, że chodziło o to co zauważyłem jak zrobiłem mapping generated: Przy obracaniu liścia klawiszami NUM jak obróciło się liścia w taki sposób, że było widać jego druga stronę, to robił się błąd tekstury (taki coś jakby cień...). Zrobiłem dzisiaj od nowa i działa wszystko. Być może ostatnim razem zrobiłem go źle, bo ustawiłem UV/Projekt from view (bez bounds), lub dlatego, że zaczynałem z 2 razy od początku i mogłem raz zapomnieć ustawić Projekt from view (jeżeli bounds niema znaczenia).
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: mardraq on November 26, 2013, 15:53:53
Mapowanie UV Project from view tworzy rzut siatki proporcjonalnie do zajmowanego przez obiekt miejsca w stosunku do ekranu 3d- jeżeli odsuniemy widok kwadratu to  na rzucie będzie on mniejszy niż powierzchnia, na którą możemy rzutować. UV Project from view (bounds) powoduje rozpięcie siatki na całym obszarze rzutowania.

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/90554911/Pfv_enidust_forum.png)
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Colack on November 27, 2013, 11:07:43
oto i mój listek
(https://lh3.googleusercontent.com/-PiVm7nJUSqY/UpXEPuXG1vI/AAAAAAAAAtY/dbrjwncUfcE/w1547-h797-no/lisc2.jpg)
Title: Odp: Lekcja nr 2 (3d): Liść w 3d cz. 1
Post by: Vitz on March 24, 2014, 13:38:13
(http://i.imgur.com/mz2NP4H.png) (http://imgur.com/mz2NP4H)