Official ENIDUST Forum

Projekt => Pomysły: Mechanika => Mechaniki Handlu => Topic started by: Tetlanesh on July 07, 2013, 14:43:20

Title: Siły rynku - czyli inne spojrzenie na handel w grze
Post by: Tetlanesh on July 07, 2013, 14:43:20
Po pierwsze - specyfika gry może nie pozwolić na takie rozwiązanie dla wszystkich typów itemów dostępnych w grze. Wg mnie świetnie się sprawdzi dla wszelkiej maści towarów używanych w produkcji czegokolwiek (surowce wszelkiej maści) oraz wszelkich itemów których nazwa jednoznacznie i niezależnie od sytuacji jednoznacznie określa parametry przedmiotu.
Na samym końcu piszę dlaczego, ale najpierw spójrzcie na pomysł i wtedy można rozważać czy warto dla praktycznego sposobu na handel poświęcić ewentualnie zakres różnorodności dostępnego sprzętu w grze.


Co mnie zawsze denerwuje w grach MMO? ludzie krzyczący na Generalu/Localu/Trade czy innym kanale chata co chcą kupić i co chcą sprzedać.

Nie dość że zalewa to ekran (zazwyczaj można wyłączyć dany kanał, ale nie zawsze jest on osobny od Generala / Locala) to jest nieczytelne i nie pozwala tak naprawdę zorientować się w cenach poszczególnych przedmiotów.

Najlepiej jest to zorganizowane w EVE Online. Tam funkcjonuje market. Każdy gracz który chce coś sprzedać lub kupić otwiera market i widzi listę wszystkich przedmiotów dostępnych na rynku lub których gracze poszukują. W EVE jest to rozciągnięte na ogromny obszar (cały region gwiezdny, sprzedać można tylko będąc w danej stacji, ale widać zlecenia z całego regionu, więc wiadomo że gdzieś jest taniej lub drożej. Można kupić zdalnie ale itemy będą leżeć na stacji na której były wystawione i trzeba po nie polecieć). Tutaj mogło by to być ograniczone do jednego miasta / wioski.

Załóżmy na ten przykład że interesują mnie "żelazne miecze". Podchodzę do straganu/magazynu/whatever, otwieram menu rynku i co widzę:

Pod pozycją "żelazny miecz" widzę listę zleceń sprzedaży i listę zleceń kupna - np:

Zlecenia sprzedaży:

Zlecenia kupna:

Jeśli teraz chcę sprzedać 3 "żelazne miecze" mam wybór:

Załóżmy teraz że chcę kupić 3 "żelazne miecze":

Zasady Marketu:

ZALETY:

WADY I OGRANICZENIA:



Zapraszam do dyskusji :)

Edycja na podstawie regulaminu forum:
Quote from: Regulamin forum Enidust
7. Od użytkowników forum wymagane jest stosowanie się do zasad polskiej pisowni.
Title: Odp: Siły rynku - czyli inne spojrzenie na handel w grze
Post by: Cinek West on July 07, 2013, 18:56:11
Moje propozycje korekty:

Nieujednolicanie - żelazny miecz to kategoria, można precyzować wyszukiwanie przez określenie cech charakterystycznych takich jak długości ostrza, personalia sprzedawcy (kto i czym się zajmuje, pochodzenie może być nieznane, ale ktoś kto nie zna się na broni będzie kupował tylko taką broń o której jakości świadczy nazwisko/gildia), albo specjalnej gwarancji. Gildie wystawiałyby gwarancje dla broni o podobnych parametrach np. "miecz 3 klasy według norm gildii xyz", można by się było udać do danej gildii aby sklasyfikować miecz np. na sprzedaż, albo samemu go sklasyfikować jeśli miałoby się odpowiednie prawa.
A kupno odbywałoby się albo przez wybranie odpowiednich rekomendacji albo na podstawie własnej umiejętności np. umiejętność oceny mieczy rosłaby przez: korzystanie z mieczy, handlowanie nimi, wytwarzanie ich itd.
Masowe kupno bez przeglądania oferty samemu odbywałoby się głównie przez wymóg rekomendacji lokalnej gildii.

Porównanie rynków - zależnie od częstotliwości poruszania się karawan kupieckich:
brak kontaktów handlowych - brak informacji
rzadkie karawany - informacje niepewne i niesprecyzowane (tylko niektóre produkty, a ceny mogą być nieaktualne)
Częsty ruch karawan - informacje o całym asortymencie opisane metodą stopnia taniości/drogości w porównaniu do targu na którym handlujemy, oraz dostępności (np. dzienny obrót danym towarem)
Jeśli ktoś był kilka dni temu w danej miejscowości, a potem był na naszym rynku to zwiększa się ilość informacji o handlu w wymienionej wcześniej miejscowości, plotki handlowe mogłyby także powodować określenie statusu miejscowości na mapach handlowych, każdy zmierzałby do miejscowości uczęszczanej przez handlarzy nie tylko aby coś kupić, ale także aby dowiedzieć się gdzie można coś kupić taniej (duży ruch - dużo plotek - dużo informacji).

Stopień uszkodzeń - sądzę że adekwatne byłoby np. do mieczy wyszczerbienie delikatne/częściowe/poważne/całkowite ale byłaby to tylko informacja czy miecz trzeba naostrzyć, ewentualnie że miecz jest połamany, ale wydaje mi się że zostałby wystawiony w strefie recyklingu (niskie ceny, dla przetapiaczy)
Zasady marketu:
Podatek - zależny od władcy miasta/państwa
"Jeśli ktoś wystawi zlecenie kupna droższe niż najtańsze zlecenie sprzedaży to Rynek automatycznie zmatchuje te dwa zlecenia i je zrealizuje" a różnica pomiędzy ofertami zostanie pobrana przez ów Rynek (nie chciało ci się poszukać to płacisz drożej a zysk zdobywa ktoś inny ;D)

Edycja na podstawie regulaminu forum:
Quote from: Regulamin forum Enidust
7. Od użytkowników forum wymagane jest stosowanie się do zasad polskiej pisowni.
Title: Odp: Siły rynku - czyli inne spojrzenie na handel w grze
Post by: Tetlanesh on July 07, 2013, 20:52:02
Moje propozycje korekty:

Quote
Nieujednolicanie - żelazny miecz to kategoria, można precyzować wyszukiwanie przez określenie cech charakterystycznych takich jak długości ostrza, personalia sprzedawcy (kto i czym się zajmuje, pochodzenie może być nieznane, ale ktoś kto nie zna się na broni będzie kupował tylko taką broń o której jakości świadczy nazwisko/gildia), albo specjalnej gwarancji. Gildie wystawiałyby gwarancje dla broni o podobnych parametrach np. "miecz 3 klasy według norm gildii xyz", można by się było udać do danej gildii aby sklasyfikować miecz np. na sprzedaż, albo samemu go sklasyfikować jeśli miałoby się odpowiednie prawa.
A kupno odbywałoby się albo przez wybranie odpowiednich rekomendacji albo na podstawie własnej umiejętności np. umiejętność oceny mieczy rosłaby przez: korzystanie z mieczy, handlowanie nimi, wytwarzanie ich itd.
Masowe kupno bez przeglądania oferty samemu odbywałoby się głównie przez wymóg rekomendacji lokalnej gildii.

Abstrahując od kwestii związanych z marketem to materiał na osobny wątek (ale trochę już takich było) - generalnie tak jak mówiłem - dla itemów typu broń/zbroja to rozwiązanie może nie działać, chyba że przystaniemy na ujednolicenie przedmiotów jako zasadę obowiązującą w grze

Quote
Porównanie rynków - zależnie od częstotliwości poruszania się karawan kupieckich:
brak kontaktów handlowych - brak informacji
rzadkie karawany - informacje niepewne i niesprecyzowane (tylko niektóre produkty, a ceny mogą być nieaktualne)
Częsty ruch karawan - informacje o całym asortymencie opisane metodą stopnia taniości/drogości w porównaniu do targu na którym handlujemy, oraz dostępności (np. dzienny obrót danym towarem)
Jeśli ktoś był kilka dni temu w danej miejscowości, a potem był na naszym rynku to zwiększa się ilość informacji o handlu w wymienionej wcześniej miejscowości, plotki handlowe mogłyby także powodować określenie statusu miejscowości na mapach handlowych, każdy zmierzałby do miejscowości uczęszczanej przez handlarzy nie tylko aby coś kupić, ale także aby dowiedzieć się gdzie można coś kupić taniej (duży ruch - dużo plotek - dużo informacji).

A niby dlaczego? Sam z siebie miałby się pojawiać? Niech handlarze sami pozyskują te informacje. Jeśli ktoś chce wiedzieć niech pozyska kontakty handlowe w innych miastach i będzie wiedział co i jak. Dla przykładu w EVE tak jak pisałem widać zawsze cały region. Ale co jest w innych regionach niezależnie od okoliczności nie widać. Trzeba samemu polecieć i sprawdzić lub poszukać kogoś kto ma tam akurat postać (np. jakiegoś alta) i w ten sposób się dowiedzieć

Quote
Stopień uszkodzeń - sądzę że adekwatne było by np. do mieczy wyszczerbienie delikatne/częściowe/poważne/całkowite ale byłaby to tylko informacja czy miecz trzeba naostrzyć, ewentualnie że miecz jest połamany, ale wydaje mi się że zostałby wystawiony w strefie recyklingu (niskie ceny, dla przetapiaczy)

Albo coś jest jednoznaczne albo to rozwiązanie z automatu nie działa dla broni i zbroi i skupiamy się tylko na surowcach. Nie mogę mieć na jednej liście orderów itemów odróżniających się od siebie bo sama idea orderów wymaga aby były one porównywalne (wyobraź sobie giełdę papierów wartościowych gdzie masz buy i sell ordery na akcje jakiejś firmy ale na listę wbija ci się co drugi order z innej spółki)

Quote
Zasady marketu:
Podatek - zależny od władcy miasta/państwa
Jak najbardziej
Quote
"Jeśli ktoś wystawi zlecenie kupna droższe niż najtańsze zlecenie sprzedaży to Rynek automatycznie zmatchuje te dwa zlecenia i je zrealizuje" a różnica pomiędzy ofertami zostanie pobrana przez owy Rynek (nie chciało ci się poszukać to płacisz drożej a zysk zdobywa ktoś inny ;D)
a niby od kogo zostanie pobrana?

najwyższe zlecenie kupna 10
najniższe zlecenie sprzedaży 11

Wystawiam zlecenie sprzedaży za 9

szczęśliwy nabywca kupił za 9 zamiast za 10, dlaczego miałby nie odzyskać swojego 1 golda, przecież to nie on był głupi i nie spojrzał na rynek przed wystawieniem zlecenia tylko sprzedający.

To samo w drugą stronę

Wystawiam zlecenie kupna za 12 - znow ktoś zamiast za 9 sprzedał za 12, dlaczego ma nie dostać tej kasy ekstra? W każdym przypadku stratę ponosi wystawiający, bo wydał więcej albo zarobił mniej niż by mógł - ale ekstra kasa wpaść powinna do drugiej strony transakcji - to im chcesz zabrać ekstra zarobek a nie temu który wystawił zlecenie od czapy.

Edycja na podstawie regulaminu forum:
Quote from: Regulamin forum Enidust
7. Od użytkowników forum wymagane jest stosowanie się do zasad polskiej pisowni.
Title: Odp: Siły rynku - czyli inne spojrzenie na handel w grze
Post by: Kejster on July 08, 2013, 00:13:15
Witam,
Jeśli chodzi o zbroje i bronie to wolałbym ogłoszenia w gazetach - jeśli ktoś potrzebuje np dobrego miecza wertuje gazetę na dział handlu, następnie wyszukuję listę kowali, którzy będą od ilości zarobionych pieniędzy ponumerowani razem ze specjalizacją (czego najwięcej sprzedali) - powinno być coś typu kasy fiskalnej, żeby mogły istnieć podatki od sprzedaży a co za tym idzie źródło owej informacji - i wtedy gracz musi się pofatygować do wybranego rzemieślnika i odkupić od niego wcześniej sprawdzając wybrany oręż czy też zbroję oraz jej specyfikacje, które są względne i które omówiłem w innym dziale.
A co do Aukcji raczej sprawdziłaby się w surowcach ale i też nie wszystkich, ponieważ, np skórę można równie dobrze podzielić lub sprzedawać cała w 1 kawałku ; Lub nie mając odpowiednich umiejętności lepiej lub gorzej zdjąć ją ze zwierzaka co by skutkowało jej jakością.

Jeśli jesteśmy w dziale Handlu i sprzedaży zaproponowałbym również inny koncept nie wykluczający reszty dotąd wymienionych, otóż Sklepik Offline.
W skład takowego sklepiku wchodziłoby 1, 2 lub większa ilość NPC w zależności od majętności zleceniodawcy. Polegałby on na tym, iż przygotowujemy stoisko (jeśli mamy warsztat w mieście to przed warsztatem lub wykupujemy miejsce na targu) ustawiamy na nim sprzęt, który chcemy sprzedać oraz jeśli mowa o broni, cel na którym można by było to użyć (ale to bardziej przy warsztacie, żeby nie robić awantury wywijaniem miecza w tłumach na rynku :P) by przetestować czy nam pasuje. 1 NPC byłby oczywiście sprzedawcą, którego "programujemy, co za ile chcemy sprzedać, ewentualne rabaty dla gildii czy znajomych. 2 jak i dalszy NPC byłby obrońcą straganu, by testowanie broni nie wymknęło się spod kontroli albo by klient nie uciekłby z towarem. Mogłoby być również 2 lub więcej sprzedawców, żeby mogli obsługiwać więcej niż 1 klienta naraz ;).
Wielkim plusem tego byłoby iż możemy sprzedawać podane przedmioty nie martwiąc się o nie zbytnio i czasami przychodząc po dochód oraz uzupełniać towar - bo komu by się chciało stać przy straganie i sprzedawać ileś godzin, nie wspominając  o plusie, jakim byłyby dalsze obroty podczas naszej nieobecności w grze.

Edycja na podstawie regulaminu forum:
Quote from: Regulamin forum Enidust
7. Od użytkowników forum wymagane jest stosowanie się do zasad polskiej pisowni.
Title: Odp: Siły rynku - czyli inne spojrzenie na handel w grze
Post by: Cinek West on July 09, 2013, 10:43:38
Tetlanesh, "korekty" mogło zabrzmieć jakbym chciał poprawiać twoje propozycje, bardziej jest to osobna koncepcja oparta na twojej wypowiedzi :D.

1. Koncepcja handlu nieujednoliconą bronią.
Przypominam że w grze nie mają występować miecze +1, +2, +3, +100, +1000.
Różnić się mogą np. ostrością i twardością, ale nie w stopniu który ma dawać posiadaczowi najlepszej broni umiejętność wygrania każdej walki, a to jakie są dobre najłatwiej można by było rozróżnić przez ich sklasyfikowanie.
Można pójść do sklepu, kupić 10 bułek a potem zobaczyć że pomimo tego że wszystkie są bułkami, to mogą się tam pojawić trochę większe i troczę mniejsze, bardziej przypieczone i mniej, pomimo tego że kupujemy je hurtowo są różne.
Handel masowy nie zawsze wymaga identycznych produktów tylko tych które spełniają odpowiednie standardy.
Właśnie na tym opiera się moja koncepcja, np. miecze będą opisane tą samą rekomendacją tej samej gildii, nie oznacza to że będą one identyczne ale to że gildia rzemieślników zapewnia ich odpowiednią jakość (np. nie połamią się na pierwszym hełmie w który uderzą).

2. Mi nie pasuje sposób w którym wystarczy się przelogować do innego miasta albo zapytać się kogoś kto się tam aktualnie znajduje (choć wiem że nie da się go wyeliminować :-\). A te informacje są bardziej realistyczne niż przelogowywanie się na inną postać. Chodzi o plotki na targu, zawsze łatwo się dowiedzieć skąd przybyły tanie towary albo zapytać się handlarza ile kosztuje dany produkt w innym miejscu ("Oj, drogi panie, nie to co u was.").

3. Stopień uszkodzeń - zaznaczasz widzisz tylko w pełni sprawne, odznaczasz widzisz też uszkodzone.

4. Różnica w handlu - nie powinno tu się używać słowa "traci", jeśli oferujesz za dużo to oczywiste że ktoś zyska, jednak biorąc pod uwagę realizm, to na rynku pracują chciwe bestie, które z chęcią przyjmą dodatkowe złoto (w swoim imieniu kupią miecze taniej, a sprzedadzą drożej).

Koncepcja nie wpłynie na handel hurtowy, będzie można znaleźć w partii niezauważalnie różniące się miecze.
A da to pole do popisu detalistom szukającym perełek, o ile w mieczach sklasyfikowanych ciężko będzie doszukać się wybitnie dobrego w porównaniu do ceny, ale za to w mieczach niesklasyfikowanych będzie można znaleźć owe perełki, tak samo jak np. znajdując stępione ostrze które po naostrzeniu podwoi wartość.

Edycja na podstawie regulaminu forum:
Quote from: Regulamin forum Enidust
7. Od użytkowników forum wymagane jest stosowanie się do zasad polskiej pisowni.